הביתה, הביתה
     
כתבות | Live | לוח הופעות | ספיישלים | מגזין | כותבים | ז'אנרים | לייבלים | קישורים | ארכיון רשימת דיוור | ארכיון חדשות | FAQ | פולארויד | פורומים | RSS
       
מתוך: Jazz
jaco pastorius :: jaco pastorius
epic, 1976    [אלבום]
ג'אקו ניגן על הכלי ברגישות שכמותה טרם נשמעה, כאשר הוא שולט בתושייה רבה על הדינאמיקה והארטיקולציה של התווים, כאילו הוא שר דרך הבס
מאת: JohnPaul בתאריך 03/11/07

קישוריקו
שתף

עוד מאותו סיגנון
common bond
rhythm of
life
the apples
attention!
tammy
scheffer

wake up, fall
asleep
marbin
breaking the
cycle
the apples
attention!
john coltrane
a love
supreme
חדשים על השרת
the cardigans
long gone
before
daylight
deathspell
omega

fas - ite,
maledicti, in
ignem
aeternum
the trees &
the bees

the trees &
the bees
נעם רותם
ברזל ואבנים
tammy
scheffer

wake up, fall
asleep
imani coppola
the black &
white album
 
ביקורת אקראית
הכה את השרת וקבל ביקורת אקראית ממבחר הביקורות בשרת.

לא כולנו מכירים את הכל, אבל לך תדע, אולי יצא לך שווה.

דירוג המבקר: 0    דירוג הגולשים: 9 (1 מדרגים)

יד האלוהים   מתוך פרוייקט שורשים
רוצים גם?
>i<"בראשית ברא ליאו פנדר את הפרסיז'ן בס ואת הטלקאסטר. והארץ היתה תוהו ובוהו וחושך על פני תהום ורוח המיתרים מרחפת על פני הפְרֵטבורד. ויאמר ליאו פנדר יהי ג'אז בס ויהי ג'אז בס. וירא ליאו פנדר את הג'אז בס כי טוב ויבדל ליאו פנדר בין הגיטרה-בס לקונטרבס.">/i<
(בראשית א, א-ה).

>i<"ועתה הנה צעקת הבסיסטים באה אלי וגם ראיתי את הלחץ אשר הגיטריסטים לוחצים אותם. ועתה לכה ואשלחך אל הג'אז בס והוצא את הפְרֵטים מהצוואר. ויאמר ג'אקו אל האלוהים מי אנוכי כי אלך אל הג'אז בס וכי אוציא את הפְרֵטים מהצוואר. ויאמר כי אהיה עמך וזה לך האות כי אנוכי שלחתיך בהוציאך את הפְרֵטים מהצוואר תנגנו את הבייסליינים על הפְרֵטלס הזה.">/i<
(שמות ג, ט-יב).

צחוק בצד לרגע. קיימת תמימות דעים לגבי כך שאותו "נביא בס", ג'אקו פסטוריוס, הוא הבסיסט הגדול בהיסטוריה. ולמען האמת, אחרי תקופות בהן הערכתי בסיסטים אחרים כגדולים ממנו, אני שב ומגלה שהוא אכן הגדול מכולם, או אם תרצו - מג'אקו עד ג'אקו (אייזנברג?) לא קם כג'אקו.

מה שמבדיל את פסטוריוס, ששמו המלא הוא ג'ון פרנסיס פסטוריוס השלישי, מכל בסיסט חשמלי שבא לפניו, הוא הגישה שלו אל הכלי. זה לא שלא היו בסיסטים טובים לפניו, אבל אותו בן כלאיים של הגיטרה והקונטרבס היה מקובע בצורה עמוקה מאוד בתפקידו ככלי קצב - ובכלל זה שימוש בו בקושי נעשה בג'אז - עד שהאפשרות שהכלי ינגן את התפקיד המוביל בשיר או, חס וחלילה, ינגן שיר לבדו, הייתה מופרכת לגמרי.

>br<



דברים החלו להשתנות בתחילת שנות השבעים. בהשפעת הניסיונות של מיילס דייויס, עברו חלק מהג'אזיסטים מהאקוסטי לחשמלי, בהוסיפם דיסטורשן לגיטרה, בהחליפם פסנתר לפנדר רודס וכן - קונטרבס לגיטרה בס. הג'אז החדש, הפיוז'ן, שבר מוסכמות ותיקות (ובנה חדשות) והשאיר דף חלק ופתוח לניסיונות. הג'אזיסטים שערקו לפיוז'ן צירפו אליהם דור חדש של נגנים, שקבעו את הצליל העדכני, ובסיסטים צעירים כמו סטנלי קלארק מ-Return to Forever ומירוסלב ויטוס מ-Weather Report קירבו את הבס לקדמת הבמה. ואז הגיע ג'אקו.

ההישג החשוב הראשון שלו הוא השתתפותו באלבום של הגיטריסט פט מת'יני,"Bright Size Life", בו הוא הביא את הכלי לשיאים חדשים של דומיננטיות וחשף בפני העולם את הסמל המסחרי שלו - הוא הוציא את הפְרֵטים (שריגי מתכת) מצוואר הבס, דבר שנתן לצליל הבס מין איכות נוזלית ויכולת ביטוי רחבה. ג'אקו ניגן על הכלי ברגישות שכמותה טרם נשמעה, כאשר הוא שולט בתושייה רבה על הדינאמיקה והארטיקולציה של התווים, כאילו הוא שר דרך הבס. כמו כן, הוא היה מהראשונים שהשתמשו באוברטונים באופן פעיל בנגינה, וניגן הרמוניות מורכבות על כלי, שעד אז לא היה נהוג לנגן בו יותר מצליל אחד בעת ובעונה אחת.

לא הרבה אחרי, הוא כבר ניגן עם ג'וני מיטשל והצטרף אל הלהקה איתה הוא הכי מזוהה עד היום - Weather Report.
אותה להקה, שורשיה נטועים עמוק ברחמו של הפיוז'ן הניסיוני של מיילס דייויס - שני מקימיו של ההרכב ניגנו עם דייויס: וויין שורטר היה הסקסופוניסט שלו ב"חמישייה הגדולה השנייה" במשך תקופה משמעותית וג'ו זאווינול (שאך זה נפטר בחודש ספטמבר האחרון) ניגן על קלידים במספר אלבומים מסוף שנות השישים של מיילס דייויס. שניהם, אגב, הלחינו כמה מהקטעים הכי מזוהים עם מיילס דייויס, כל אחד בתקופתו.
הם מצאו כימיה ביניהם בהקלטות של דייויס, ובשנת 1970 יצאו להקים את ההרכב שלהם.
כשג'אקו הצטרף אליהם ב-1975, והיה כבר הבסיסט השלישי בלהקה (אחרי מירוסלב ויטוס ואלפונסו ג'ונסון), ענפיהם היו שלוחים אל כיוונו של הפיוז'ן שפירסם אותם - ואת ג'אקו, כבסיסט הטוב בעולם - ויגיע לליטוש באלבומם מ-1977, "Heavy Weather": פיוז'ן משופע סינתיסייזרים ובעל אווירה "קיטשית" משהו - במיוחד בקטע "Birdland", שהיה ללהיט דיסקוטקים.

עם הספק כזה, ואם נתחשב בעובדה הזניחה שג'אקו היה אז בקושי בן 24, מן הראוי שגם הוא יוציא אלבום משלו. ובדיוק לשם כך הגענו עד הנה.

>br<



אלבום הסולו הרשמי הראשון של ג'אקו יצא ב-1976 ונשא, באופן מקורי במיוחד, את שמו.
האלבום מורכב מתשעה קטעים, תשעה פלחים מאישיותו של ג'אקו המכילים יחדיו את העולם הסמנטי המוזיקלי של ג'אקו: ג'אז, מוזיקה קלאסית, סול, מוסיקה קריבית, מוזיקה לטינית ואותה חתימה ייחודית שניכרת בכל אחד מהקטעים באלבום. תשעה עולמות שמסתובבים במקביל, ולא בזה אחר זה. גם כאשר הקטע הראשון - ביצוע וירטואוזי ל-"Donna Lee", סטנדרט ג'אז ידוע (שבעקבות הביצוע הפך לסטנדרט בקרב בסיסטים) בליווי קונגס - מתחלף בשני - "Come On, Come Over", קטע סול המבוסס על ליין הבס של ג'אקו ומתוגבר בשתי מקלדות (בשתיהן מנגן, בשתי הקלטות, הרבי הנקוק), צי של שישה נשפנים (ביניהם האחים ברקר ודייויד סנבורן) ומושר על-ידי צמד זמרי הסול משנות השישים, סם ודייב - ממשיכים שניהם להתנגן בראשו של המאזין ובזה של ג'אקו.

הבא בתור הוא "Continuum", אחד הקטעים המזוהים ביותר עם ג'אקו, בו הוא מנגן את המלודיה ואת תפקיד הבס כשהוא משתמש בפדאל קורוס, שמרחיב את הצליל ה"נמרח" של הפרטלס. בזכות השימוש הרב של ג'אקו בפדאל, הוא הפך פופולרי מאוד בקרב בסיסטים, בדומה לרוב הטכניקות בהן השתמש.

רביעי הוא "Kuru", קטע גרוב בסגנון סרטי הפעולה השחורים של אותה תקופה. בקטע משתתפת רביעיית כלי מיתר משולשת (שלושה כינורות ראשונים, שלושה כינורות שניים, שלוש ויולות ושלושה צ'לואים), המנגנת לא כמלווה, אלא ככלי מוביל, יחד עם הרבי הנקוק שמפליא לאלתר על פסנתר (ראוי לציין שהנקוק, שאז היה בתקופת הפאנק שלו, ידע לחזור מפאזת Head Hunters אל אתנחתא של ג'אז). הקטע נשפך אל תוך "Speak Like a Child" - קטע ידוע של הנקוק שמקבל טיפול חדש בעזרת התזמור והקצב של ג'אקו - ובחזרה אל הנושא הראשון בקטע. הקטע הבא נכתב לאשתו והוא "Portrait of Tracy": קטע סולו לבס שמביא לשלמות את השימוש באוברטונים. ניכרת השפעה של אימפרסיוניזם על הקטע, שהוא וודאי הלחן הטוב ביותר של ג'אקו, וכמו כן, הקטע המקורי הכי מזוהה עמו. יחד עם הקטע הקודם, הוא מהווה את שיאו של האלבום. הבסיסט ויקטור ווטן סיפר שכשהאלבום יצא, הוא היה המום מהקטע וישב כל הלילה בניסיון ללמוד לנגן אותו.

בקטעים הבאים תזמור מעניין: ב-"Opus Pocus" מנגנים את התפקיד המוביל תופי פלדה מהקריביים, כשבתפקיד אורח מנגן וויין שורטר, סקסופוניסט Weather Report, על סקסופון סופרן. אחריו מגיע "Okonkole y Trompa" בו מנגן ג'אקו על האוברטונים בלבד, כשהוא יוצר פוליריתמיקה עם נגן כלי ההקשה, וקרן צרפתית מנגנת את המלודיה, ברגיסטר נמוך מזה של ג'אקו (מאחר וזה משתמש באוברטונים).

הייצוג הלטיני המובהק באלבום הוא "(Used to Be A (Cha Cha", שהוא, כפי שמרמז השם, מעין צ'ה צ'ה שקיבל תפנית ג'אזית. על כלי ההקשה בקטע הזה מנגן המקיש דון אליאס, שמלווה את ג'אקו בכל הקטעים באלבום מלבד שניים, ונותן צבע לטיני קצבי מסוים לאלבום. ראוי לציין גם את הרבי הנקוק, שמנגן על קלידים ופסנתר בחמישה מקטעי האלבום ואף תרם את "Speak Like a Child" לאחד מהקטעים.

אחרון מגיע "Forgotten Love", והוא השיר היוצא דופן ביותר באלבום, מהסיבה הפשוטה שזהו הקטע היחיד בו ג'אקו אינו מנגן. קטע בסגנון קלאסי מודרני, ובו משתתף הרכב כלי קשת דומה לזה שב-"Kuru", אלא שנוספת עוד רביעיית כלי מיתר ושני קונטרבסים. הקטע מציג את ג'אקו כמלחין מעולה, ובסיכום האלבום כלוליין המלהטט כדורים רבים באלגנטיות, בעודו רוכב על חד-אופן מעל חבל דק.

>br<



אלבום הבכורה של ג'אקו הוא ללא ספק אלבום מונומנטלי. למרות שהוא אינו אלבום הבס הראשון, ג'אקו מצא את החיבור המדויק שבין נגינה וירטואוזית למוזיקליות של ממש. קשה להאמין שאותו אלבום היה ההתנסות העצמאית הראשונה של ג'אקו כאמן סולו, מאחר וכל החומרים כתובים במקצועיות והשקעה כה רבה. זו כנראה הסיבה שהאלבום הזה הוא ללא ספק אלבום הג'אז המצטיין של אותה שנה, וכנראה גם אלבום הבס הטוב בהיסטוריה. יש בו את התחושה המסתורית הזאת, של מוזיקאי ונגן שהוא יותר מסך הטכניקות שלו, והוא סימביוטי עם המוסיקה שהוא מנגן.

ומה היה אחרי? ג'אקו המשיך לנגן עם Weather Report ועם ג'וני מיטשל והוציא כמה אלבומים - חלקם טובים, חלקם פחות - אבל אף אחד לא משתווה לאלבום הבכורה בראשוניות וביצירתיות.
באמצע שנות השמונים ג'אקו פיתח במקביל התמכרויות לסמים ואלכוהול והפרעה דו-קוטבית, הידועה גם כמאניה דפרסיה. התנהגותו האלימה והבלתי יציבה הובילה לנידויו מקהילת הג'אז, מהלהקות שלו, מחבריו ואת החלק האחרון של חייו הוא בילה כהומלס מרושש בניו יורק ופלורידה. בהופעות הוא התבזה על הבמה, מה שהוביל לגירושו ממועדונים רבים.

ב-11 בספטמבר, שנת 1987, הוא גורש מהופעה של קרלוס סנטנה בפלורידה אחרי שהתפרץ אל הבמה. משם הוא הלך למועדון לילה, ובעקבות תגרה אלימה עם השומר הוא פונה במצב אנוש לבית החולים. הוא סבל מנזק מוחי, שברים בפניו ואובדן עינו הימנית וזרועו הימנית. הוא היה בתרדמת בבית החולים, מחובר למכונת הנשמה מספר ימים ונראה שמצבו משתפר, עד שקיבל שטף דם מוחי. לבסוף ניתקו אותו ממכונת ההנשמה ב-21 לספטמבר, כאשר ליבו המשיך לפעום 3 שעות לאחר הניתוק.

ג'אקו הוא גיבור הבס האולטימטיבי. הוא הפך לחלוטין את התפיסה המקובלת של הכלי, יצר לעצמו דימוי אגדי אקסצנטרי, מת בגיל צעיר והכי חשוב - מעולם לא התמסחר. כל מי שבא אחריו הושפע ממנו, וחלקם אולי עולים עליו בטכניקה, אבל אף אחד לא ייקח מג'אקו את הג'אז בס שנת 1962 המגורדת והחבוטה שלו, שהוא עשה פרטלס בעצמו, ואת המגע המיוחד שהיה לו על הכלי. באו והלכו נגנים רבים עם בסים בעשרות אלפי דולרים ותכשירי סאונד למיניהם, אבל אף אחד לא מנצח את החיבור הישיר והפשוט של ג'אקו עם הג'אז בס למגבר.

>i<"ובשנת שש ושבעים ותשע-מאות ואלף לג'אקו מלך הבס לכלות דבר ליאו פנדר בפי הג'אז בס העיר ליאו פנדר את רוח ג'אקו מלך-הבס ויעבר אוברטון בכל מלכותו וגם בפרטלס לאמור: כה ניגן ג'אקו מלך הבס כל ממלכות הג'אז בס נתן לי ליאו פנדר אלוהי הגיטרות והוא פקד עלי לבנות לו סולו בדיוקנה של טרייסי אשר באלבום מי בכם מכל עמו ג'אקו פסטוריוס אלוהיו ויעל">/i<
(דברי הימים ב לו, כב-כג).




*החתום הינו בסיסט.
שתף
אלבומים קשורים:
miles davis :: bitches brew |||

אמנים קשורים:
joni mitchell || miles davis || 

סגנונות נוספים:
Fusion | 

מה קורה פה?  | עזרה  | מדיניות השרת  | כתוב לנו  | site developed by me&him
our friends: tve.co.il  |  fisheye.co.il
כל הזכויות שמורות hasharat.co.il ©