הביתה, הביתה
     
כתבות | Live | לוח הופעות | ספיישלים | מגזין | כותבים | ז'אנרים | לייבלים | קישורים | ארכיון רשימת דיוור | ארכיון חדשות | FAQ | פולארויד | פורומים | RSS
       
מתוך: עברית
פונוקול, 1969    [אלבום]
רגע, מה זה בעצם ''פוזי''? מסתבר שמדובר בכינוי חיבה שאריק העניק לאשתו אלונה. על העטיפה מצולם איינשטיין עם בתו שירי, לימים חוזרת בתשובה וכלתו של אורי זוהר, ההוא ששאל אם הוא יפה. הצבעים החמים והתום הילדותי שקורנים מהתמונה מספרים את סיפורו של איינשטיין של אותה התקופה.
מאת: ל כהן בתאריך 17/04/09

קישוריקו
שתף

עוד מאותו סיגנון
הדג נחש
לזוז
מאיר אריאל
מודה אני
נעם רותם
עזרה בדרך
ג'ירפות
משוחח עם כיסא
digital_me
מתעלם מהצרכים
רועי חן
אדומות
חדשים על השרת
the cardigans
long gone
before
daylight
deathspell
omega

fas - ite,
maledicti, in
ignem
aeternum
the trees &
the bees

the trees &
the bees
נעם רותם
ברזל ואבנים
tammy
scheffer

wake up, fall
asleep
imani coppola
the black &
white album
 
ביקורת אקראית
הכה את השרת וקבל ביקורת אקראית ממבחר הביקורות בשרת.

לא כולנו מכירים את הכל, אבל לך תדע, אולי יצא לך שווה.

דירוג המבקר: 8.4    דירוג הגולשים: 8.5 (2 מדרגים)

סיפורי פוזי   מתוך פרוייקט שורשים
רוצים גם?
ב-1967 יצא אלבומה הקלאסי של להקת ''החלונות הגבוהים'', ואיינשטיין החל לבסס את מעמדו ככוח מרכזי ברוק הישראלי. שנה לאחר מכן עבר לחברת התקליטים סי.בי.אס. והוציא את אלבומו השני, ''מזל גדי''. התקליט כולו הולחן על ידי בחור צעיר מקיבוץ משמרות, שאיינשטיין לקח תחת חסותו באותה התקופה. התקליט התקבל היטב בקרב הקהל, ואיינשטיין החליט להמשיך הלאה עם אותו בחור צעיר, שלום חנוך שמו. לא עבר זמן רב, וחנוך הפך בעצמו לאחד ממובילי מהפכת הרוק החדשה.

שנתיים לאחר מכן הקליט איינשטיין את השיר ''פראג'', וזכה במקום השביעי בפסטיבל הזמר העברי. איינשטיין רצה להישאר נאמן לסגנון המוזיקלי שלו, אבל להישאר ער גם להתפתחויות בעולם הרוק. הדבר הוביל אותו לחיפוש אחרי צליל מודרני וקצבי יותר. זמן קצר לאחר מכן הכיר את להקת הצ'רצ'ילים ואת מיקי גבריאלוב. עם גבריאלוב היה עתיד ליצור את ''בדשא של אביגדור''; עם הצ'רצ'ילים יצר את אלבום הרוק העברי הראשון - ''פוזי''.

רגע, מה זה בעצם ''פוזי''? מסתבר שמדובר בכינוי חיבה שאריק העניק לאשתו אלונה. על העטיפה מצולם איינשטיין עם בתו שירי, לימים חוזרת בתשובה וכלתו של אורי זוהר, ההוא ששאל אם הוא יפה. הצבעים החמים והתום הילדותי שקורנים מהתמונה מספרים את סיפורו של איינשטיין של אותה התקופה. נכון, כבר בן 30, אבל יישאר ילד לתמיד. בכל אופן, אנחנו כאן כדי לדבר על השירים, אז כבר נגיע לזה.

זו הייתה גם הולדתה של חבורת ''לול''. על חברי הכנופיה הידועה לשמצה באמת שאין טעם לפתוח ולהסביר, כולם מכירים אותם ואת פועלם. מי שלא מכיר, כנראה שגם לא מגיע לו. מה שלא כולם יודעים הוא, ש''לול'' למעשה חייבת את עצם קיומה לאיינשטיין – היה זה הוא שאפשר את פעילותה תודות לרווחים הכלכליים שגרף מפעילותו המוזיקלית. איינשטיין וחנוך מצידם חייבים ל''לול'' את הרעננות והמקוריות שהזינו את היצירה שלהם.

ב''פוזי'' התחיל למעשה הקו של כתיבה הזויה, חיננית ולא כבדת משקל במיוחד, והמשיך גם ב''פלסטלינה'' ו''שבלול'' . בין הכותבים ניתן למנות את מרים ילן-שטקליס, שלום חנוך ויהונתן גפן, שהסתייג שנים לאחר מכן מהחלק מהשירים שכתב ( ''כשאת בוכה את לא יפה'', ''אחינועם'') בנימוק שנכתבו בחופזה מפאת מחסור בזמן והיו בוסריים מאוד. גפן יכול לומר מה שהוא רוצה, אבל השירים האלו הפכו מהר מאוד לנכס צאן ברזל וזכו לביצועים מחודשים. בנוסף מכיל האלבום לחנים מצוינים, בין השאר של שמוליק קראוס, שלום חנוך ומישה סגל - עושר כלים ועבודת הפקה שלא נראתה עד אותו הזמן בישראל.



אז איפה להתחיל? לפנינו שילוב מנצח בכל קנה מידה – ''פראג'' מראה, באחת הפעמים הראשונות ברוק הישראלי, כיצד כלי מיתר יכולים להפוך שיר רוק ליצירת מופת, ועוד בעלת מסר פוליטי חריף ואנטי מלחמתי ( השיר נכתב על הפלישה הסובייטית לצ'כוסלובקיה ). ''כמה חם'' הוא פזמון אסקפיזם תל אביבי במיטבו, שמסדר לנו חטיבת קצב שמחה וזורק אותנו לחוף מציצים ולחול החם. ''היה לנו טוב, היה לנו רע'', שהושאל מלנון ומקרטני (''ג'ון ויוקו הם על הכיפאק''), הופך בעזרת איינשטיין וקולות הליווי לבלדה מתוקה ומעלת חיוכים. ''היה היה'' (שהוקדש לזכרו של מעבד האלבום ''החלונות הגבוהים'', זיגי סקרבניק) הוא יצירה יפהפייה ומיוחדת, דמוית אגדה, שלא חוששת מלחנים מורכבים וטמפו לא אחיד, ואיננה רחוקה כלל מלהיות פיסת רוק מתקדם בתוך אלבום עשיר סגנונית ממילא.

את ההבדלים הברורים בין השירים שבאלבום ניתן לזקוף לזכות ריבוי המוזיקאים. סטן סולומון מהצ'רצילים החליט על קו רוקיסטי, שהביא לנו את ''כשאת בוכה את לא יפה'', ומישה סגל מצידו בחר בכיוון הפסיכדלי, שבא לידי ביטוי היטב ב''היה היה'' ו''אחינועם''. למרות שהאלבום אינו אחיד ברמתו, ניתן לייחס זאת לכניסה של איינשטיין לתחום חדש יחסית עבורו, וביכולות הגבוהות של כל המעורבים ביצירתו שהובילו למלחמות אגו.

כל האמור לעיל לא מונע גם מהשירים הפחות מוכרים שבאלבום – ''הכלבה עליזה'', ''ילדה ציור'', ''אברהם ושרה'' – להיות טובים ואפקטיביים. אפשר ממש לשמוע את החיוך של איינשטיין בביצוע ל-''ילדה ציור'', ו''אברהם ושרה'' מוכיח שאיינשטיין מרגיש בנוח בעיקר בפזמונים קצביים ושטותיים, עם הנימה הליצנית יותר.

במידה רבה מקור כוחו של האלבום נעוץ בגיוון שבו. ''ארץ ישראל'' ו''אצו רצו גמדים'' אינם חלק מרעיון כללי כלשהו ואינם תואמים בהכרח את רוח האלבום, אבל דווקא חוסר האחידות שביצירה הצליח לתפוס בצורה יפה את ההוויה הישראלית החמקמקה שלאחר מלחמת ששת הימים, תקופת האופוריה. אפשר לומר, קצת לפני התקופה ששיר כמו ''פראג'' יכול היה להיכתב גם עלינו. בסופו של דבר, ''פוזי'' הוא לא האלבום הטוב ביותר של איינשטיין, אבל חשיבותו כמבשר הרוק היא מכרעת. חוץ מזה, הוא תקליט Feel-Good נהדר. בזמנים שבהם הרגשה טובה היא בעיקר רק מצרך מבוקש שקשה למצוא, זה לא מעט בכלל.

שתף

מה קורה פה?  | עזרה  | מדיניות השרת  | כתוב לנו  | site developed by me&him
our friends: tve.co.il  |  fisheye.co.il
כל הזכויות שמורות hasharat.co.il ©