הביתה, הביתה
     
כתבות | Live | לוח הופעות | ספיישלים | מגזין | כותבים | ז'אנרים | לייבלים | קישורים | ארכיון רשימת דיוור | ארכיון חדשות | FAQ | פולארויד | פורומים | RSS
       
מתוך: עברית
רמי פורטיס :: פלונטר
Nana, 1978    
פורטיס נכנס לאולפן לראשונה בחייו, עם חיים רומנו שהחזיק לו את היד בהקלטות, ליווה אותו בגיטרה, עודד אותו להקיא את כל הג'יפה שהייתה לו בבטן לתוך מיקרופון ועשה עבודת הפקה נפלאה, עם סאונד צפוף ומלוכלך כמו שעד אז (ומאז) לא הכירו בארץ
מאת: פודינג בתאריך 03/04/02

קישוריקו
שתף

עוד מאותו סיגנון
מרסדס בנד
תביאו בירות
צח דרורי
כיוון הרוח
אריק
איינשטיין
ושלום חנוך

בהופעה משותפת
גלעד כהנא
360
מורה חיילת
מורה חיילת
רם אוריון
גיבור גיטרה
חדשים על השרת
the cardigans
long gone
before
daylight
deathspell
omega

fas - ite,
maledicti, in
ignem
aeternum
the trees &
the bees

the trees &
the bees
נעם רותם
ברזל ואבנים
tammy
scheffer

wake up, fall
asleep
imani coppola
the black &
white album
 
ביקורת אקראית
הכה את השרת וקבל ביקורת אקראית ממבחר הביקורות בשרת.

לא כולנו מכירים את הכל, אבל לך תדע, אולי יצא לך שווה.

דירוג המבקר: 8.9    דירוג הגולשים: 8.5 (20 מדרגים)

יאללה יזהר, תגיד שבת שלום ונלך.
רוצים גם?
יאללה יזהר, תגיד שבת שלום ונלך.

השנה 1978; ישראל פוסט מלחמת יום כיפור היא מדינה מפוכחת וצינית, שרון ובגין מתכננים את ההרפתקה הבאה. בחור צעיר קצת מופרע, סימני התקרחות ראשונים זורקים בשערו, חושב לעשות מוזיקה; מוזיקה כמו שאף פעם לא נשמעה בישראל שלפני עידן הפינגווין ולבנון. פעם היה יותר זול להפיק אלבום מלשלם לפסיכולוג.

למשוגע הזה קוראים (גם) פורטיס, ופלונטר, התוצר של אותה תקופה, הוא אחד מהאלבומים המשפיעים ביותר ברוק הישראלי. מי שהקדים ובישר את מהפכת הגל השני של הרוק הישראלי, שהתפרצה רק בתחילת שנות ה-90, יותר מעשור אחרי צאת האלבום, נתן פה את האות לשינוי תרבותי שיפרוץ קרוב לעשור מאוחר יותר. לא עוד שירי אהבה לארץ אהובה, כי אם יריקה בפרצוף של חברה מדכאת וכובלת.

פלונטר, יצירת המופת שפורטיס לא הצליח לשחזר מאז, מתעלה על כל שאר אלבומיו בזכות החיוניות, הראשוניות והאש שבערה לו בקרביים כשהקליט את האלבום.

בראיון לניסן שור ממעריב, סיפר פורטיס שהיה עדיין טעון מהמראות ממלחמת יו''כ, עד אז בחור עצור וביישן (''הייתי האללה יסתור של אלוף העולם בביישנות'') שעמד לעבור שינוי עצום, ובדרך לשנות גם את עולם המוזיקה הישראלי.

פורטיס נכנס לאולפן פעם ראשונה בחייו, עם חיים רומנו שהחזיק לו את היד בהקלטות, ליווה אותו בגיטרה, עודד אותו להקיא את כל הג'יפה שהייתה לו בבטן לתוך מיקרופון ועשה עבודת הפקה נפלאה, עם סאונד צפוף ומלוכלך כמו שעד אז (ומאז) לא הכירו בארץ. רומנו, שכנראה האזין לקלאש באותם ימים, היטיב לשלב בין האופטימיות והמתיקות של 'שמש לך מצפים' לחומציות של ה'דור הזה'. אני מאמין שגם היום, כמעט 25 שנה אחרי האלבום הזה, הוא בשביל נוער מתבגר מה שהיה בשבילי - ראי מכוער ומלוכלך של המציאות, דרך עיניו של צעיר ישראלי מיואש שרצה רק לעשות מוזיקה.


אדון טלפלא נראה כה נורא



בפלונטר נתקלתי פעם ראשונה כנער לפני גיוס, שהכיר את פורטיס בגרסא הסחרופית הממותנת. משום מה בחרתי אותו בחנות התקליטים, מבלי לדעת עליו כלום, רק בגלל העטיפה. רציתי לדעת איך פורטיס ''עם השיער'' נשמע, וגם משהו בשם האלבום קרץ לי. עשרה שירים באלבום הזה, אף אחד מהם לא מיותר. האלבום נפתח עם 'דבש', הצצה לא אמצעית לתוך הראש הפורטיסי על הפנטזיות המשוגעות שבו, ונמשך לתוך 'הדור הזה', שיר התרסה כנגד הקיבעון המחשבתי והדיכוי, שלצערי לא זכה לעשירית מהתהודה שאביב גפן זכה לה כשצעק שני עשורים מאוחר יותר, 'אנחנו דור מזויין'.

מיד אחר כך מבצע פורטיס מספר שירים שכתב סמי בירנבך, לימים חברו למינימל קומפקט, בהם 'למדי אותי הלילה', שיר אהבה (?) לאישה מנוסה, 'המוות אינו מחוסר עבודה' - גיטרות מנסרות סיפור על נרקומנית, 'היא קלקלה את כולם' המריר, על זאת ששברה את ליבו, ו'רד מעל מסך הטלויזיה שלי' על דנשילונים של העידן החד-ערוצי.

הוא מסיים ב'אינקובטור', עוד הצצה נדירה אל תוך הראש המשוגע שהניב את האלבום הנפלא הזה. 'אינקובטור', שהוקלט באולפן ללא ידיעתו של פורטיס, הפך יותר מאוחר כנראה לסמל העיקרי לניצוצות הטרוף הפורטיסאי, בעשרות הופעות בהן עד היום מפצירים בו לבצע את אותו שיר ספונטני ותמים, מישראל של לפני עשרים ומשהו שנה.

הוא קילקל את כולם.

''בתוך אינקובטור סגור ומסוגר
שכבתי אני מכווץ.
נשמתי אויר חמצני, אח איזה ראש אלוהי...

...בחוץ יש שמים כחולים ואויר אז תנו לי לצאת
ת-ת-ת-תנו לי לצאת...''

שתף

מה קורה פה?  | עזרה  | מדיניות השרת  | כתוב לנו  | site developed by me&him
our friends: tve.co.il  |  fisheye.co.il
כל הזכויות שמורות hasharat.co.il ©