הביתה, הביתה
     
כתבות | Live | לוח הופעות | ספיישלים | מגזין | כותבים | ז'אנרים | לייבלים | קישורים | ארכיון רשימת דיוור | ארכיון חדשות | FAQ | פולארויד | פורומים | RSS
       
מתוך: עברית
play records, 2009    [אלבום]
שי גבסו של היום לא מסוגל לסבול חוסר צדק, חוסר איזון, חוסר כנות או צביעות. זה בולט שיר אחר שיר באלבום הזה, אם במישור הפוליטי (''איש אחד'' המחאתי, העוסק בהתנתקות - גירוש, אם תשאלו את גבסו - מגוש קטיף) או ביחסי אנוש (''ארגזים'' המצוין), אם בנושא הגיוס לצה''ל (''שיר ארץ'') ואם בפשע ברחובות כשיקוף להידרדרות שלנו כחברה
מאת: ילד זיגזג בתאריך 27/08/10

קישוריקו
שתף

עוד מאותו סיגנון
צח דרורי
כיוון הרוח
שלמה ארצי
דרכים
קומה
אסואן
שלום גד
קוץ ברוח
מיכה שטרית
סנטיאגו דה
קובה
משה פרץ
אלייך
חדשים על השרת
the cardigans
long gone
before
daylight
deathspell
omega

fas - ite,
maledicti, in
ignem
aeternum
the trees &
the bees

the trees &
the bees
נעם רותם
ברזל ואבנים
tammy
scheffer

wake up, fall
asleep
imani coppola
the black &
white album
 
ביקורת אקראית
הכה את השרת וקבל ביקורת אקראית ממבחר הביקורות בשרת.

לא כולנו מכירים את הכל, אבל לך תדע, אולי יצא לך שווה.

דירוג המבקר: 0    דירוג הגולשים: 4.5 (2 מדרגים)

רוצים גם?
בזכרוני האחרון משי גבסו, הוא אינו אלא נער צעיר מפזז על בימת ניצנים, שר את ''אש'' של רמי קלינשטיין בעודו לבוש במכנסיים שנדמה כי הם עשויים נייר כסף ומשמשים בימים כתיקונם ללימוד אותיות ה-ABC בבתי ספר יסודיים. הוא לא הרשים אותי במיוחד בזמנו, ולא הייתה זו אשמת המכנסיים בלבד. עוד נער יפה ששר יפה ותו לא. מאז זרמו כמה וכמה גמרים של התוכנית ההיא בחוף ההוא, ואותו הנער הספיק להוציא שלושה אלבומים, ההספק הגדול ביותר לזמר יוצא התוכנית הזו אם אינני טועה. ניסיתי לגשת ל''קרוואן'', אלבומו השלישי, חף מדעות קדומות עד כמה שאפשר – הדיון על ''כוכב נולד'' אינו רלוונטי כאן, אבל במאמר מוסגר עליי לומר שלמרות התחלואים הרבים שהיא הביאה על התרבות בישראל - ולא רק על זו המוזיקלית - בזכותה התגלו כמה וכמה אמנים מוכשרים מאוד, ומשהו אמר לי שגבסו שייך לזן הזה ולא ליוצאי מחלקת הפלסטיק של התוכנית, ולו רק בזכות ההתרכזות שלו ביצירה ולא בכל המסביב.

בזמן האחרון, בכל ראיון עם אמן ששחרר לאחרונה ריליס כלשהו מופיע השורש ב.ג.ר. כולם התבגרו מאז האלבום האחרון, כולם עברו תהליך עמוק ומשמעותי מאז הפריצה הגדולה, כולם למדו על עצמם דבר או שניים, גם יובל המבולבל מרגיש שהוא פונה כרגע לקהל בוגר יותר. אני נוטה לפקפק בהצהרות האלה, מה גם שבגרות היא לא תמיד מה שאני מחפש במוזיקה שאני שומע – כך או כך, אין לי מושג אם גבסו נופף בהתבגרות כלשהי לאחרונה, אבל גם אם לא, המוזיקה שלו עושה זאת במקומו. עד כדי כך שקשה לי למצוא דמיון בינו לבין אותו הנער קל-הדעת, לפחות כלפי חוץ, שזכור לי מאותו קאבר לרמי קלינשטיין. עד כדי כך שקשה לי לדמיין אותו כחלק מהמערכת הצינית של תוכניות הריאליטי באשר הן. שי גבסו של היום היה גודש אלבום שלם בשירי מחאה רק כדי להתאושש מהחוויה הזאת, על חוסר הצדק והמסחריות שבה.

כי שי גבסו של היום לא מסוגל לסבול חוסר צדק, חוסר איזון, חוסר כנות או צביעות. זה בולט שיר אחר שיר באלבום הזה, אם במישור הפוליטי (''איש אחד'' המחאתי, העוסק בהתנתקות - גירוש, אם תשאלו את גבסו - מגוש קטיף) או ביחסי אנוש (''ארגזים'' המצוין), אם בנושא הגיוס לצה''ל (''שיר ארץ'') ואם בפשע ברחובות כשיקוף להידרדרות שלנו כחברה (''הייתי רוצה שיהיה לי נשק'' הפותח את האלבום, ספק רציני ספק ציני). עם זאת, למעט מקרים ספורים הוא נמנע מהטון המטיף שלעיתים קרובות מסגלים לעצמם חוזרים בתשובה, אמני מחאה או סתם אנשים שכותבים שירים – והוא הרי עונה על כל הקטגוריות.

הכל מאוד אסתטי ב''קרוואן''. החל מהעיצוב המרהיב של עטיפת האלבום – בעיקר הפנימית – הכוללת עשרות תמונות קטנות שלגבסו ולהקתו בגווני חום-לבן בלוקיישן לא ברור (אני מהמר על היישוב נחלים, בו הוא התגורר בקרוואן המדובר), דרך כרטיסיות הקרטון עליהן מודפסות מילות השירים וכלה ב - איך לא – הקול שלו. גבסו מודע ליכולות הקוליות שלו, אותן יכולות שהביאו אותו אל המקום השלישי ב''כוכב נולד'', והוא לא מפספס הזדמנויות להשוויץ בהן, וזה בעוכריו. לגבסו יש ללא ספק קול יפה ונעים, מנעד רחב וטכניקה מצויינת – כזו שהייתה יכולה לחסוך ממאזיניו כמה זיופים קטנים ותמוהים בכמה הזדמנויות. מישהו כנראה העדיף להעלים עין או אולי להתקמצן על טייק שירה נוסף, אבל לא בכל שיר מתאים להדגיש את זה, לסלסל את זה, לעלות עם זה. לעיתים קרובות השירה שלו אובר-דרמטית וההבעה נוקשה באופן מוגזם ביחס למילים ולמינון ההגיוני בו ניתן לדחוף פאנצ'ים וזעזועים ווקאליים מרגשים כביכול מבלי לגרום לתחושת אוברדוז. הבטחון המופרז של גבסו ביחס לקול שלו מגיע לשיא בשיר ''כל כך יפה'', בו הוא מלווה את עצמו בגיטרה לא-משמעותית בלבד (ואורגן שנכנס לקראת הסוף), ומה שאמור היה ליצור כנראה תחושת אינטימיות ועירום אמנותי הוביל לתוצאה מגוחכת ולא אמינה.


נו, בהוט אמרו שהטכנאי מגיע פונקט בתשע



על רקע פולק-רוק ניל-יאנגי, אקוסטי או חשמלי, גבסו שר על המתח שבין הבטחון לפקפוק, בין האמונה לכפירה, בין הביחד לבדידות, בין הדברים שנלמדו לתמימות הבסיסית: או כמו שהוא מנסח את זה בשיר שבאופן סמלי נבחר לסגור את האלבום – ''אתמול הבנתי שאני לא יודע כלום לא יודע כלום/ מה זה אחד/ מה זה שש מיליון/ מה זה נעורים/ מה זה התאהבות/ מה זה רגש/ מה זו התנצלות/ מה זו פוליטיקה/ מה זה מפלגות/ מה זה ראש לאריות/ מה זה ילד/ מה זה הומו/ מה זה כוכב/ מה זה נופל'' וכן הלאה. האלבום כולו מלא במשחק על הגבולות האלה: רגע אחד הוא כותב כזקן השבט שנותן טיפים להתמודדות עם החיים משל היה קואוצ'ר מזמר, ובמשנהו הוא ילד אבוד שמחפש את דרכו. באופן לא מפתיע, דווקא השירים מלאי הספקות (''אלי אלי'' המרגש, וכן ''ארגזים'' הדוקר) מוצלחים פי כמה מאלו ה''חכמים'' והדידקטיים (''לך לך'' המיותר או ''שמור על האמונה'' הבוסרי).

התחושה הכללית שהאלבום הזה מותיר היא תחושת בלבול. גם בגלל שבסופו של דבר, הכניסה לעולמו של גבסו לא מבטיחה יציאה (או שמא עליי לומר חזרה?) עם תשובה חד-משמעית, אבל גם בגלל אלמנטים טכניים יותר: על אף הציפיות, ההפקה המוזיקלית של עובד אפרת לא מצליחה להיות חדשנית או מבריקה במיוחד עד ל''ארגזים'' (שיר מספר 10 מתוך 11).''המראות'' משמשים כרוח גבית לגבסו שכנראה מצא בהם התאמה מושלמת למידותיו – וזה לא עניין של מה בכך, למצוא להקת ליווי שמשקפת אותך כמו מראה – אבל אין להם תפקיד משמעותי מעבר להיותם להקת ליווי, וחבל שכך, כי עומרי אגמון הוא מוזיקאי מוכשר ויצירתי – ובעיקר מכיוון שבסופו של דבר, האלבום לא אחיד ברמתו, והקהל שעשוי לקבל בחיבוק את חלקו האחד עלול לדחות במיאוס את חלקו האחר.

אני סקרן לגבי המשך דרכו המוזיקלית של גבסו. אני סקרן לדעת האם האלבום הבא יהיה אמיץ כמו ''נשק'' מבחינה טקסטואלית ומרוסן יותר ממנו מבחינת שירה והגשה, ובעיקר האם הוא יראה התפתחות והבנה שאלו לא השטיקים הקוליים ולא האסתטיקה העליונה שיהפכו אלבום לאלבום טוב באמת – אלו השירים, וכרגע, למעט רגעים מסויימים חזקים באמת, הם לא מצליחים לעניין לטווח ארוך וממשיכים להזכיר השתקפות של הדבר האמיתי, במראה שאינה נקייה לגמרי.

שתף
אלבומים קשורים:

אמנים קשורים:
מאיר בנאי || נינט טייב || 

סגנונות נוספים:

מה קורה פה?  | עזרה  | מדיניות השרת  | כתוב לנו  | site developed by me&him
our friends: tve.co.il  |  fisheye.co.il
כל הזכויות שמורות hasharat.co.il ©