הביתה, הביתה
     
כתבות | Live | לוח הופעות | ספיישלים | מגזין | כותבים | ז'אנרים | לייבלים | קישורים | ארכיון רשימת דיוור | ארכיון חדשות | FAQ | פולארויד | פורומים | RSS
       
מתוך: Rock
big star :: third/sister lovers
pvc, 1978    [אלבום]
קשה לומר איזה אלבום הפך עם השנים ליותר משפיע - בין אלו שהעריצו את הלהקה וקיבלו ממנה השראה רבה היו מלכים כ-אר.אי.אם, הריפלייסמנטס ואליוט סמית´ - אני יודע שאצלי לפחות, השלישי הוא-הוא האוצר האמיתי.
מאת: jane-low בתאריך 11/11/02

קישוריקו
שתף

עוד מאותו סיגנון
crosby,
stills & nash

crosby,
stills & nash
fantomas
millennium
monsterwork
(+ melvins
big band)
yehuda
ledgley

the quiz
velvet
underground

velvet
underground
nick drake
five leaves
left
peccatum
strangling
from within
חדשים על השרת
the cardigans
long gone
before
daylight
deathspell
omega

fas - ite,
maledicti, in
ignem
aeternum
the trees &
the bees

the trees &
the bees
נעם רותם
ברזל ואבנים
tammy
scheffer

wake up, fall
asleep
imani coppola
the black &
white album
 
ביקורת אקראית
הכה את השרת וקבל ביקורת אקראית ממבחר הביקורות בשרת.

לא כולנו מכירים את הכל, אבל לך תדע, אולי יצא לך שווה.

דירוג המבקר: 0    דירוג הגולשים: 9.4 (5 מדרגים)

לכיוונים היותר מדוכדכים/מהורהרים/מעורערים
רוצים גם?
--הסיפור שאינו נגמר---


בוקר. בוקר טוב...
רוח חדשה נושבת על אלכס צ´ילטון, רוח הסהרוריות, החדווה המטורללת של ''Kizza me'', עם התחינה הנאיבית לנשיקה פותחת את יומו, ואת המסע אל תוך האלבום בתחושה ברורה שזאת תהיה חוויה מבלבלת ומסעירה.

כוס ראשונה - בירה (יש מכבי יש חברים).
''Thank you friends'' ימשיך את ההרגשה של להקה שעושה ככל העולה על רוחה ובהנאה רבה, כשאלכס מתיישב בהוטל, בוקר חג המולד, עומד לאכול ארוחת בוקר שהכין לעצמו, מביט סביבו, ומודה לכל מי שמנסה לתמוך בו.

כוס שניה - אייריש קרים.
הרוח המרעננת והכוחות המחודשים יתנפצו אל תוך ''Big black car'', המלנכולי, החלומי, כולו נגיעות - של פסנתר, של אקוסטית, של חשמלית, מגלות לנו עוד צד בנפש הייחודית של אלכס צ´ילטון - גיבורנו נזכר בלילה שעבר עליו, בתחושת הניתוק המבודדת של ההצלחה על כל סמלי הסטטוס חסרי המשמעות שלה.

כוס שלישית - יין קידוש.
במיטתו, מחשבותיו נודדות לעבר העבר הרחוק והמסתורי, ליום הקסום בו נולד ישו הקדוש. אלכס, בן לבית נוצרי-דרומי טוב , חוגג בשירת ''Jesus christ was born today''. הקול המלטף והמכשף של צ'ילטון יבלוט עוד יותר בקאבר המעולה ל-''Femme fatale'' של הולווטס, שמפיח שלווה ורוגע כשברקע הידיעה שמדובר בספקות שאלכס מפנה אל עצמו לגבי מושא אהבתו ועתידם.

כוס רביעית - וודקה לימון עם קצת ספרייט.
הפופ הסוחף של ''O dana'', שיבוא אחר כך, שוב פונה אל הבחורה שבלתי ניתן לעמוד בפניה... צ´ילטון מתקשר לנערה, אותה הכיר לפני כמה ימים במועדון (ככה הוא, נקשר במהירות) ומזמין אותה להוטל.

כוס חמישית - וודקה נקי (קגלביץ´ כמובן)
כנראה שהיא לא הסכימה לפגוש אותו, כי צ´ילטון צולל למעמקי הדיכאון מיד ב-''Holocaust'' (מלווה בפסנתר וחשמלית בריוורב), נופל לתוך אותה תחושה שפוקדת אותו לעתים, של הריקנות, של העצב ושל הבדידות כשהוא מסתכל על העולם בעיניים מתות ורואה את חייו - ממות אמו, דרך כל האנשים שנטשו אותו והשאירו אותו חלש ואבוד, עד לאומללות והתיעוב העצמי שהוא מרגיש עכשיו, קבור במיטה בהולידיי אין.

כוס שישית - קפה אמרטו מערפל חושים.
כמו בכל עת שליבו מאיים להישבר, הוא מפנה את כל כולו אל עבר מקור התקווה לישועה, ושר מכל הלב את ''Kanga-roo''. הריוורב בחשמלית מתחלף לפידבק בבלדת האהבה האלוהית הזו (אולי היצירה המושלמת של הלהקה) - מקסים ובאותה עת עוכר שלווה, תחושה שהשיר ויוצרו גם - הוא מעין קסם שאתם כמעט אוחזים בו, אך הוא כל רגע יתפורר ויעלם, שברירי מכדי בשביל להתקיים.

כוס שביעית - לימונדה טריה.
הטלפון מצלצל ואלכס שב אל המציאות חמוש באור חדש של תקווה , ומבקש מנערתו לרקוד איתו (''Stroke it noel'') היום ביריד החגיגי בעיר, שאולי הריקוד ירגיע במעט את נפשו הטרודה... היא מסכימה,ואלכס כותב לה שיר אהבה (''For you'') מלא תקווה והערצה. הוא משוכנע שהיא תציל אותו מעצמו ומחייו.
מספר דקות לאחר מכן הטלפון מצלצל, והיא אומרת שהיא לא בטוחה שתבוא...

כוס שמינית - בירה צוננת.
אלכס מרגיש שהנערה משחקת איתו, כאילו רוצה שהוא יתחנן, וב-''You cant have me'' , שבו שבה החדווה והקופצניות במוסיקה המלווה, אלכס לוקח צעד אחורה, מתוך מגננה ומודיע לגנבת הלבבות שהיא לא יכולה לקבל כל מה שהיא רוצה, לפחות לא בחינם...

כוס תשיעית - וודקה רד בול לפני היציאה.
נדמה שהבחור משטה בעצמו, שהרי כשהוא יוצא לפגוש אותה ביריד - (''Nightime''), הוא מתבונן בלילה ובאנשים סביבו, והוא שוב פונה בהתמסרות לנערה: ''אל תאמרי מילה פשוט קחי אותי מכאן, אני שונא את המקום הזה'' - הוא יותר מדי שבור בשביל לשאת את עצמו, צריך מלאך שיקח אותו למקום שקט ובטוח.

כוס עשירית - ליקר פרפה אמור - מוזג לשניהם.
בחזרה בהוטל, אלכס מודה לה, ומבטיח לה בשירת ''Blue moon'' (שם השיר מלמד על אופיו - עדין , מואר ונוגה) שהוא יהיה בשבילה כל מה שהוא רוצה שהיא תהיה בשבילו, אור ירח כחול שמדריך, שמגן, שיאיר את האפלה.

כוס אחת-עשרה - טיפות אחרונות של וויסקי מהבקבוק הישן.
הנערה ואלכס נפרדים בברכת לילה טוב ונשיקה על הלחי, ואלכס מתיישב עם האקוסטית, ושר לה מרחוק בלדה כאובה , סחוטה מנסיון-חיים, ''Take care''. נדמה שהוא יודע שביחד הם לא יכולים להיות, והוא רוצה שתשמור על עצמה ולכן מלחין לה מעט מהלקחים שהחיים למדו אותו, בתקווה שלמרות שהיא לא שם לשמוע, שירתו תגיע אליה בדרך כלשהי, דרך כוח מסתורי כלשהו.

לכל אורך האלבום יש את אותה תחושה, של טלטול מטה ומעלה של אדם שנפשו מעורערת, שגם אם יש בו אושר ותקווה, הם הזויים ושבריריים, ועשוים לפנות מקומם להתמוטטות באותה מידה.


--- רקע ---

Big Star הוקמה בממפיס ב-71, כשהבולטים בהרכב הם Chris bell הגיטריסט וAlex Chilton הסולן. שורשי הלהקה בפופ המושלם של שנות ה-60, של ה-Beatles, של ה-Who, של ה-Byrds, עם התפתחות , או לחילופין התפרקות הלהקה , הם לקחו את ההשפעות אל עבר אופקים חדשים וקשת רגשות ותחושות רחבה בהרבה - בעיקר עם אלבומם השלישי שעליו כתבתי.

בתחילת דרכם, הלהקה העניקה למלודיות וההרמוניות סאונד מלא ומלכותי, שנשען ברובו על צלילי גיטרות מבריקות והקול מלא הרגש של צ´ילטון, שהתפרסם לפני כן כזמר אר´נ´בי צעיר.

אלבומם הראשון נקרא record #1 - טייטל שהוא איזושהי קריצה לעבר הרדיפה אחרי המצעדים. בבסיס האלבום בלדות מקסימות ונאיביות (Thirteen) ורוקרים מעט מחוספסים (Feel) כשכל האלבום מפוצץ במנגינות קליטות והרבה אנרגיות בוהקות בנגינה.

השנה הייתה 72´ והמוסיקה התרחקה לכיוונים של פרוג וסינגר-סונגרייטר, כשהפופ/רוק החכם מאיים להיעלם מן המפה. כריס בל, אדם בלתי-יציב גם כן, עזב את הלהקה לאחר חיכוכים עם צ´ילטון שמשך את רוב העניין בלהקה - שגם כך לא היה גדול בזמן אמיתי.

האלבום השני של הלהקה יצא ב-74 , שמו Radio City. האלבום נפתח בסערה עם אחד ההיי-לייטס של הלהקה - ''O my soul'', כשבהמשך יבואו שירים כמו ''Back of a car'' ו-''September gurls'' כשאפשר לראות גם הבזקים של הייאוש שיבוא לידי ביטוי מלא באלבומם השלישי בעיקר בעצבות המפוכחת של ''What´s going ahn'' ו-''You get what you deserve'' ובצורה קצת פחות ברורה גם בשאר שירי האלבום.

Third/Sister lovers יצא שלוש שנים לאחר התפרקות הלהקה ב-75, והורכב מסשנים מאוחרים של הלהקה. קשה לומר איזה אלבום הפך עם השנים ליותר משפיע - בין אלו שהעריצו את הלהקה וקיבלו ממנה השראה רבה היו מלכים כ-אר.אי.אם, הריפלייסמנטס ואליוט סמית´ - אני יודע שאצלי לפחות, השלישי הוא-הוא האוצר האמיתי.

עניין של טעם כמובן, אבל משהו אומר לי שאם אכן מרבית חובבי האלטרנטיב בארץ (כמו שאני חושד) נוטים לכיוונים היותר מדוכדכים/מהורהרים/מעורערים, הדיסק שחובה לקנות הוא Third/Sister lovers , גם הוא מורכב בעיקר מבלדות המבוססות על אקוסטית/פסנתר ומקטעים רוקיים/פאוור-פופיים מתובלים במלודיות שתופסות, כשרון והשראה, אבל עם הבדל ענק באווירה, בתחושות, בנגינה החופשית עד מפורקת, ובחשיפה הבלתי מתפשרת של נפש האומן - כשצ'ילטון הוא לחלוטין מכתיב הטון.

כריס בל ניסה לפתח קריירת סולו לאחר עזיבת הלהקה, עד למותו בתאונת דרכים ב-78. הצלחה מסחרית לא היתה לו, וגם אם החומר שלו יותר חלש מעבודתו בביג סטאר, יש שם כמה וכמה פנינים חבויות. ההקלטות של כריס בל (בעיקר גיטרות וקולות) גובשו ב-92, תקופת הפריחה של האלטרנטיב שהביאה עימה אינספור הוצאות מחדש ללהקות לא-מוכרות ופורצות דרך. אלבום האוסף נקרא I am the cosmos על שם אחד השירים הבולטים שלו, שחשף נפש רגישה, קרועה ומבולבלת.
שתף
אלבומים קשורים:
the beatles :: magical mystery tour ||| the beach boys :: pet sounds ||| elliott smith :: either/or ||| nico :: chelsea girl |||

אמנים קשורים:

סגנונות נוספים:

מה קורה פה?  | עזרה  | מדיניות השרת  | כתוב לנו  | site developed by me&him
our friends: tve.co.il  |  fisheye.co.il
כל הזכויות שמורות hasharat.co.il ©