הביתה, הביתה
     
כתבות | Live | לוח הופעות | ספיישלים | מגזין | כותבים | ז'אנרים | לייבלים | קישורים | ארכיון רשימת דיוור | ארכיון חדשות | FAQ | פולארויד | פורומים | RSS
       
מתוך: Rock
throwing muses :: throwing muses
4ad, 1986    [אלבום]
יש מספר דימויים / דמיונות אלימים ובוטים ביצירה הזו, רוח הגבר (שהוא אולי בנה, אולי בעלה המת) פורצת דרך הקיר, האישה מגלגלת את ראשו על קרח, ומנפצת ראשה שלה אל תוך החלון. כנראה תיאור של איבוד שליטה...
מאת: jane-low בתאריך 01/01/03

קישוריקו
שתף

עוד מאותו סיגנון
katamine
lag
my jerusalem
gone for good
bruce
springsteen

the wild the
innocent &
the E street
shuffle
black flag
who's got the
10 1/2?
ash
1977
bruce
springsteen

nebraska
חדשים על השרת
the cardigans
long gone
before
daylight
deathspell
omega

fas - ite,
maledicti, in
ignem
aeternum
the trees &
the bees

the trees &
the bees
נעם רותם
ברזל ואבנים
tammy
scheffer

wake up, fall
asleep
imani coppola
the black &
white album
 
ביקורת אקראית
הכה את השרת וקבל ביקורת אקראית ממבחר הביקורות בשרת.

לא כולנו מכירים את הכל, אבל לך תדע, אולי יצא לך שווה.

דירוג המבקר: 9.3    דירוג הגולשים: 8 (4 מדרגים)

לבית דלתות רבות, כולן סגורות מלבד אחת
רוצים גם?
Throwing muses הם Kristin Hersh, כותבת השירים והגיטריסטית, אחותה למחצה Tanya Donelly (שמאוחר יותר תהיה ב- Breeders וב -Belly) ו- David Narcizo המתופף. הלהקה הוקמה ב- 83, והושפעה מהרוק הנשי של ה- Au pairs, מהרוטס-רוק הפואטי של X, ומהפולק: המלנכולי והמהורהר של R.E.M, והמוטרף של ה- Violent femmes. במשך הקריירה תיגע הלהקה ברוק יותר מחוספס, וביצירות פופיות-נקיות יותר.

המיוזס היו הלהקה האמריקנית הראשונה שחתמה בחברה האלטרנטיבית-יוקרתית 4AD - ביתם של הקוקטו טווינז. בעקבותיה יבואו ה- Pixies - גם הם, כמו המיוזס , מבוסטון של אמצע שנות השמונים. נקודות חשובות בקריירה של המיוזס: Real Ramona מ- 91 שהוא אולי האלבום המושלם של הלהקה, מביא עימו הפקה חדה ובוהקת, שהופכת שירים שממילא היו הופכים לקלאסיקות מיוזס כמו ''Counting Backwards'' לתענוג פופ מדבק, ומעניקה ניגוד ליצירה סוריאליסטית ומטרידה כמו ''Hook in her head''. טניה דונלי - שלרוב תורמת שני שירים לאלבום, מציגה כאן את הקומפוזיציות החזקות ביותר שלה - ''honeychain'' ו- ''not too soon''. עוד אלבום ששווה לשים לב אליו הוא House tornado מ- 88, שהוא מחוספס יותר (עם גוון פולק-רוק חזק), וחסר את הקוהרנטיות של Ramona, אבל בשיאו הוא חזק לא פחות.

המיוזס אולי לא מוערכות מספיק, כנראה כי די קשה להתחבר אליהן: הן לא זועקות לרוב, לא מכסחות, לא מלטפות - הכל אצלן יותר מתחת לשטח, וכשחופרים עמוק מספיק אפשר לגלות אצלן רבדים שאין אצל להקות רבות.

האלבום הראשון, הירוק, חסר השם, יצא בשנת 86. את התקליט הפיק Gil Norton שמוכר לנו כאיש שהפיק את דוליטל של הפיקסיז. הנגינה של הלהקה כאן היא רכה, אך יש בה משהו גס, מאופיינת בדינמיקה ומקצבים משתנים, תחושה של חופש יצירה מול קלסטרופוביה רגשית.

קריסטין הרש היא הדמות הדומיננטית המוחלטת באלבום - קולה מחוספס, יוצא ממעמקי הנפש - אך אינו רגשני או מלודרמטי, יש בו ובפרסונה שעוברת דרכו אלמנט כריזמטי ולעתים מטורף / לא-יציב, ישירות וכנות שמלווה במיסתורין, שדורשת תשומת לב. הליריקה שלה היא פואטית בלי להיות גבוהה מדי, סוריאליסטית, משופעת בדימויים ודמויות.

כל אלה ביחד משתלבים לתוך יצירה ייחודית כמעט-מיסטית בעיניי, שבה נפש היוצר מתחברת למשהו מעבר לענני העכבות והביקורת העצמית, מעבירה צמרמורת, בגוף ובלב, מעבירה אותי מימד ונושאת למקומות הכי רחוקים, שתמיד כמובן יהיה להם קשר למציאות הפרטית שלי.

...כשהקולות של טניה וקריסטין מתחברים ב- ''Call me'', נוצרת אווירה של ריטואל או לחש טקסי. כשהשיר נשבר אל האינטרוספקט והתחינה בסופו, דמיון עולה ומשתלט, של אישה בודדה ומבודדת, בבית בחורשה, כולו צמחים מטפסים, גוון עלים בין ירוק לחום. האישה מוצפת, מסתובבת בחוסר מנוחה בחדר. הדמיון הזה מלווה אותי ב-''Green'' (אותו כתבה ושרה דונלי - בו אפשר לראות את השורשים היותר נגישים שלה), כשכאן אני חש ששיר האהבה שלה מושר לאיש-לא-איש, יישות / שד בעל עיניים ירוקות, מכשף ומסחרר.

''Hate my way'' מחזיר את הפוקוס אל אותה אישה והשדים שלה, הפנימיים שכעת נראים כמקיפים אותה מבחוץ, צרחות מכל עבר - מהכרית עליה ישנה, מהמטבח בו הכינה לעצמה ארוחות, דמויות הזויות כילד המסובך לנצח באופניו, ילדה החסרה שתי אצבעות, איש ואקדח בתוך ראשו, מסתובבים על סחרחרה, סביב מול עיני האישה.

''Vicky's box'' מתאר את זכרונה של האישה , את הילד שלה... גם בנה רדוף כמוה, והיא כלואה ואינה יכולה לעזור... האישה איבדה אותו - הוא חסר בית אמיתי, והיא מקוננת על כך שלא יכלה להעניק לו בית. ''Rabbits dying'' (אולי היצירה הבולטת באלבום, מתחילה בקצב איטי ובאווירה דכאונית, שכמו בחיים - לעתים - נשברת לתוך סיחרור מוטרף) חוזר אל הילדות הקשה של הילד, שנדמה שבילה את כולה בבריחה חסרת סיכוי ממה שנמצא במוחו שלו. האישה שוב מזמינה אותו אל ביתה הכפרי בחורשה, אל המרפסת עם כיסא הנדנדה, שם היא מאבדת את עצמה אט אט. ''Fear'' מתאר את מצב נפשה, כשהפחד המשתלט, הפאראנויות המשתקות וכל ההזיות מתערבבות והופכות לחלק כל-כך משמעותי בתוכה, שנראה שהם כל מה שנשאר ממנה, והיא כבר איבדה את עצמה - את מי שהיתה פעם.

לעתים הקול של טניה ב-''Stand up'' נשמע כמייצג את אחת הרוחות הרודפות את קריסטין, ו- ''Delicate cutters'', הקטע הפולקי-אקוסטי שסוגר את האלבום, הוא השיר שמיטיב לתאר את ביתה של האישה - שהוא בעצם מראה לנפש שלה - כשהקירות צועקים אפשר לראות את הנפש של האישה לכודה בין פחדים, בין גבולות מיטשטשים. תחושת הזמן נאבדת וכל שנותר הם דמיונות אולי סימבוליים, של פנים שמופיעות בעקביות, מוכרות אך נשכחות. לבית דלתות רבות, כולן סגורות מלבד אחת, והאישה הולכת סהרורית ופותחת אותן אחת אחת - מזכיר את הדימוי להזיה פסיכדלית, של דלתות במוח שנפתחות פעם ראשונה בעקבות שימוש בסם הזייה, כשיש דלתות שאסור לנפש מסויימת לפתוח.

יש מספר דימויים / דמיונות אלימים ובוטים ביצירה הזו, רוח הגבר (שהוא אולי בנה, אולי בעלה המת) פורצת דרך הקיר, האישה מגלגלת את ראשו על קרח, ומנפצת ראשה שלה אל תוך החלון. כנראה תיאור של איבוד שליטה, שמעלה אצלי אסוציאציה למצב של אדם חולה-דכאוני בעת self-mutilation, כשהוא פוצע את עצמו כדרך התמודדות עם המחלה, דבר שעשוי לגרום למעין הרגשת התעלות, או שכרון חושים רגעי. מעבר לכל המחשבות האלו שעולות בי בעת האזנה, אני נזכר בידידה מבוגרת שלי, אישה קשת-יום, בעלת נפש שונה, רופאים יגידו חולה, שמנסה להסתדר בעצמה ולסדר את עצמה בתוך עולם לא ברור ומפחיד.

האלבום הזה מלווה אותי שנים לא מעטות, לא הייתי ממליץ עליו לכל אחד, אבל בשבילי הוא חבר טוב שמאתגר וגם מנחם, חוויה אינטנסיבית, כמו רכבת שדים שעוברת בחדרי הלב.
שתף
אלבומים קשורים:
tim buckley :: happy sad ||| cat power :: moon pix ||| mission of burma :: vs. ||| the slits :: cut |||

אמנים קשורים:

סגנונות נוספים:

מה קורה פה?  | עזרה  | מדיניות השרת  | כתוב לנו  | site developed by me&him
our friends: tve.co.il  |  fisheye.co.il
כל הזכויות שמורות hasharat.co.il ©