הביתה, הביתה
     
כתבות | Live | לוח הופעות | ספיישלים | מגזין | כותבים | ז'אנרים | לייבלים | קישורים | ארכיון רשימת דיוור | ארכיון חדשות | FAQ | פולארויד | פורומים | RSS
       
מתוך: Rock
paul simon :: paul simon
warner bros., 1972    [אלבום]
מבעד לקיר הדק בוקעות גניחות התאווה של זוג משתגל. הוא אינו יכול להירדם. מנקודת הווה זו של בדידות וניכור, הוא מספר לנו את סיפורו לאחור, כשהחלילים האינדיאניים של לוס אינקאס מספקים את ההפוגות המהורהרות, בהן מוזמן המאזין להשליך אל הקלחת את בבואתו שלו
מאת: יהוזבד בן שפצת בתאריך 06/05/03

קישוריקו
שתף

עוד מאותו סיגנון
prince
the gold
experience
derek & the
dominos

layla and
other
assorted love
songs
katamine
lag
gg allin
hated
sympozion
kundabuffer
blur
modern life
is rubbish
חדשים על השרת
the cardigans
long gone
before
daylight
deathspell
omega

fas - ite,
maledicti, in
ignem
aeternum
the trees &
the bees

the trees &
the bees
נעם רותם
ברזל ואבנים
tammy
scheffer

wake up, fall
asleep
imani coppola
the black &
white album
 
ביקורת אקראית
הכה את השרת וקבל ביקורת אקראית ממבחר הביקורות בשרת.

לא כולנו מכירים את הכל, אבל לך תדע, אולי יצא לך שווה.

דירוג המבקר: 9.5    דירוג הגולשים: 9.6 (7 מדרגים)

האיזון בין הזר והמוכר   מתוך פרוייקט שורשים
רוצים גם?
קל מאוד לכתוב פזמון. תשאלו כל נער זב חוטם שזה עתה יצא משיעור הגיטרה השלישי שלו. מצרפים יחד שלושה או ארבעה אקורדים, תופרים עליהם מספר דומה של מהלכים מלודיים ממאגר הקונבנציות הבלתי נדלה, מריקים התנסות אישית כאובה כלשהי לשורות וחרוזים, בית-פזמון בית-פזמון, והנה! לא רק שזה עובד, זה אפילו נשמע די מרשים.

אבל (וזה 'אבל' גדול) - על העובדה שנקודת הפתיחה של הסונגרייטר נוחה כל כך הוא עתיד לשלם בדמו, זיעתו ודמעותיו. דווקא משום שהפזמון הוא מעצם טבעו יצירה מונוטונית ובנאלית שכל וירטואוזיות ממנה והלאה, הופכת עשייתו של שיר משובח לפעולה קשה ותובענית במיוחד, המזכירה הליכה על חבל - שמירה מתמדת על האיזון השברירי להפליא שבין הזר והמוכר. מספרם של היוצרים המוכשרים דיו על מנת לפסוע בבטחה על החבל הזה קטן עד כאב. קטן עוד יותר הוא מספרם של אלו המצליחים לדלג עליו במראית עין של קלילות.

ואילו פול סיימון נמנה על זן הסונגרייטרים הנדיר ביותר. הוא רוקד על החבל. עושה פליק פלק באוויר ונוחת יציב כסלע. מציב על החבל שולחן ומכין לעצמו כוס קפה. כמעט כבדרך אגב הופכת אצלו הבנאליות לוירטואוזיות מסוג חדש. כל אחד ואחד משירי האלבום הזה הוא הוכחה נוספת לכך שמילים, לחן ועיבוד, כשהם מצויים באינטראקציה אופטימלית ביניהם, עשויים להפוך משלושה אלמנטים נפרדים לשלמות אחת.

תקשיבו ל-''Duncan'', שיר צנוע כשם שהוא מושלם. תשמעו איך בטבעיות מוחלטת זורם המבנה הטקסטואלי המורכב והמחושב של בתי השיר לפזמון חוזר שאין בו כלל מילים. סיימון מבסס את הזדהותנו עם דמות הדובר באמצעות טריק ישן - דאנקן שרוי ערירי בחדר מוטל עלוב. מבעד לקיר הדק בוקעות גניחות התאווה של זוג משתגל. הוא אינו יכול להירדם. מנקודת הווה זו של בדידות וניכור, הוא מספר לנו את סיפורו לאחור, כשהחלילים האינדיאניים של לוס אינקאס מספקים את ההפוגות המהורהרות, בהן מוזמן המאזין להשליך אל הקלחת את בבואתו שלו.

לאחר שנים ארוכות של שיתוף פעולה עם ארט גרפונקל (שיתוף פעולה שהחל כשהיו כבני שלוש עשרה, ושהציב, מן הסתם, את ההרמוניות הקוליות בחזית הבמה), מתפנה כאן סיימון כמעט לראשונה להדגים את כישוריו העילאיים כאחד מנגני האקוסטית הדגולים שהיה לעבדכם הכבוד לשמוע. תקשיבו ל-''Place like a river''. חיספוס מעודן. איפוק מלא חוכמה המסווה טכניקה מושלמת. המושג 'גיטרת ליווי' מקטין ומעליב בהקשר הזה. סיימון מצליח לנכס לעצמו את הבלוז, תוך שהוא מתבל אותו בניחוחות דרום אמריקאיים חריפים.

השעטנז הצבעוני הזה אינו אלא ביטוי מוסיקלי לעולמו של האיש הקטן בעיר הגדולה: ''See me and julio down by the schoolyard'', הוא שר, וזוהי כנראה גם האמירה הבודדת המתמצתת בצורה המדויקת ביותר את אופיים של התכנים באלבום. הדמויות המאכלסות את שיריו הן כמעט תמיד אלו של צעירים האובדים במרחב העירוני לאחר שניתקו (או שמא מוטב לומר 'נתלשו') ממקורות הסמכות שלהם.

ייתכן שבהאזנה ראשונה קשה להבחין בכך, ואולם - סיימון מעצב ומלטש כאן במידה רבה את האתוס המשמש מאז נר לרגליהם של רבבות יוצרים אחרים - ודי אם נציין כאן את אליוט סמית' ו-Bright Eyes. בניגוד לדילן, מעדיף סיימון לקחת את הפולק למחוזות חווייתיים במובהק, שהמחאה בהם עקיפה יותר, בוטה ומודעת פחות. ובשל כך, לפחות בעיני כותב שורות אלו, ניחנת הפואטיקה שלו - זו הלירית, זו המוסיקלית, ושתיהן כאחת - באפקטיביות נדירה בעצמתה.
שתף
אלבומים קשורים:

אמנים קשורים:

סגנונות נוספים:

מה קורה פה?  | עזרה  | מדיניות השרת  | כתוב לנו  | site developed by me&him
our friends: tve.co.il  |  fisheye.co.il
כל הזכויות שמורות hasharat.co.il ©