הביתה, הביתה
     
כתבות | Live | לוח הופעות | ספיישלים | מגזין | כותבים | ז'אנרים | לייבלים | קישורים | ארכיון רשימת דיוור | ארכיון חדשות | FAQ | פולארויד | פורומים | RSS
       
מתוך: Pop
mariah carey :: daydream
columbia, 1995    [אלבום]
גם אם קארי אקסהיביציוניסטית לעיתים קרובות באקרובטיקה הקולית הנפלאה שלה, היא לרוב גם מגלה אינטרפרטציה מוזיקלית ראויה ומיטיבה לברוא וליצור בגבולות המוזיקליים בהם היא פועלת. אלבומיה השונים, ו-Daydream ביניהם, עומדים כראייה לכך
מאת: אורון בתאריך 26/04/04

קישוריקו
שתף

עוד מאותו סיגנון
madonna
erotica
ashlee
simpson

bittersweet
world
michael
jackson

thriller
polish
butterfly

olympic +
remixes
sophie ellis
bextor

read my lips
blur
parklife
חדשים על השרת
the cardigans
long gone
before
daylight
deathspell
omega

fas - ite,
maledicti, in
ignem
aeternum
the trees &
the bees

the trees &
the bees
נעם רותם
ברזל ואבנים
tammy
scheffer

wake up, fall
asleep
imani coppola
the black &
white album
 
ביקורת אקראית
הכה את השרת וקבל ביקורת אקראית ממבחר הביקורות בשרת.

לא כולנו מכירים את הכל, אבל לך תדע, אולי יצא לך שווה.

דירוג המבקר: 8.4    דירוג הגולשים: 4 (7 מדרגים)

הכישרון שמאחורי האקסהביציוניזם הקולי
רוצים גם?
נהוג להתייחס אל מוזיקת המיינסטרים, בעיקר לזו שמייצג MTV, כאל אמנות זולה, שבלונית, המשתקת את התפתחות המוזיקה ומעמידה את התכתיבים המסחריים והמכירות קודם לערך היצירה העצמאית. נכון שהמוזיקה הפופולארית, מטבע הגדרתה, מוגבלת לסגנון מובנה יותר, כך שמרבית הניסיונות המרעננים מתבשלים אמנם במחתרת האלטרנטיבית, אך אין בכך כדי לבטל את תרומתה או להמעיט בערכה. מוזיקת פופ, כאשר היא נעשית באופן מיומן ומהוקצע, עשויה להיות מענגת ומהנה במיוחד.

מריה קארי, כמוכרת התקליטים הגדולה ביותר בכל הזמנים וכאישה ששינתה את פני ההיסטוריה כשדחקה בנונשלנטיות את רגלי הביטלס ממקומם בצמרת המצעד האמריקאי, יודעת לא מעט על עשיית מוזיקה. לעיתים קרובות מתייחסים אליה בביטול כאל אומן-יוצר, בעיקר בשל סממנים חיצוניים ופופולאריות גואה, אך קארי בפירוש ראויה לזכות הערכה מחדש. בחינת פועלה צריכה להיעשות מחוץ לקולה של המקהלה המדברת וללא תלות בתדמיתה הציבורית, וקציבת ערכה האומנותי – מקונטקסט הפופ הטהור, וודאי שלא מתוך עיני האליטה או האלטרנטיבה.

ראשית, קארי היא מבצעת קולית מחוננת ווקאליסטית מולטי-כישרונית. בעוד שזמרת ממוצעת מגיעה לכדי אוקטבה עד שתי אוקטבות קוליות, הטווח הקולי המהמם של קארי נפרש על פני חמש (ויש הטוענים אף שבע) אוקטבות. קארי מסוגלת להרְקִיעַ לגבהים קוליים, שהקולגות שלה היו רוצחות בדם קר כדי להגיע אליהם והיא עולה ויורדת בסולם הצלילים ללא דיסוננס ובטבעיות מוחלטת. המליסמה (melisma)* הקולית שלה מרשימה, קלאסית באיכותה ובשליטתה המוחלטת, הרטט הווקאלי - פנטסטי, ורגיסטר הלחישה הנמוך שלה מרהיב, כמעט מהפנט בעושרו.

שלא כמו דיוות אחרות, כדוגמת סלין דיון וויטני יוסטון, אליהן היא מושוות תכופות, קארי מקפידה לכתוב את החומרים שלה בעצמה, והיא נוטלת חלק פעיל גם בלחן ובהפקה. יש לה גישה בריאה למלודיה קליטה ול-straightforward pop, אף עפ''י שהטקסטים שלה אינם דיסטינקטיביים והאריינגְ'מֶנְט המוזיקלי לעיתים לא ממש מקורי.

השפעתה המוזיקלית ובעיקר הקולית של קארי על זמרות פופ צעירות בימינו היא לאין ערוך. במהלך הקריירה המוזיקלית שלה הפכה קארי דמות מופת ומושא שאיפה לכל זמרת פופ או R&B צעירה מרובת אוקטבות (כריסטינה אגילרה, ביונסה, שרה קונור ג'סיקה סימפסון, קלי קלרקסון) והביאה כמעט בלעדית את תופעת המליסמה הקולית אל קדמת הבמה. מקטרגיה ייטענו כנגד כי היא סללה את הדרך לדור של זמרות המשתמשות בקולן כנשק מבלי לחקור ניואנסים או הטעמות רגשיות של טקסט. הטענה חושפת אמנם מגמה רווחת במוזיקה הפופולארית בהווה והיא אקטואלית כיום, בעידן ''כוכב נולד'', יותר מאשר אי פעם בעבר, אך בכללותה אינה נכונה. אין להאשים את קארי בבינוניות של ממשיכותיה או בשיתוק הרגשי והרעיוני המאפיין את שיריהן. גם אם קארי אקסהיביציוניסטית לעיתים קרובות באקרובטיקה הקולית הנפלאה שלה, היא לרוב גם מגלה אינטרפרטציה מוזיקלית ראויה ומיטיבה לברוא וליצור בגבולות המוזיקליים בהם היא פועלת. אלבומיה השונים, ו-Daydream ביניהם, עומדים כראייה לכך.

Mariah on fire



Daydream הוא אלבומה השישי של קארי, ולדעת רבים האלגנטי והמלכותי ביותר בדיסקוגרפיה שלה עד היום. מדובר באלבום פופ מעולה הכולל את כל האלמנטים הדרושים להפיכתו לתקליט מנצח: החל מרצועות דאנס מלהיבות (''Fantasy''), דרך דואט מסעיר (''One Sweet Day'' עם Boys II Men) וכלה בבלדות סול חזקות (''When I Saw You''). קארי מסתמכת לאורך התקליט על צלילים נוסטלגיים קלילים (''Forever'', ''Underneath The Stars''), אך נשארת עדכנית ועניינית עם רצועות כמו ''Always Be My Baby'' ו-''Long Ago''. לכל אורך האלבום היא בשליטה מלאה בקול שלה, ללא ספק כור מחצבתה, מלטשת קצוות בקולות שניים ונעה בטבעיות מוחלטת מלחישה לצרחה בגרון מלא. נקודות חלשות יותר כוללות בתוכן את בלדת הסנטימנטליזם הדרמטית ''I Am Free'' והרצועה הפסוודו-אינטרוספקטיבית ''Looking In'' שהופכת בידיה של קארי לעיסת קיטש כמעט בלתי ניתנת להאזנה.

קצת חבל שבאלבום הנוכחי קארי כמעט ולא משתמשת בחתימת קולה המסחרית - אותם תווי אולטרה מהפנטים הנמצאים בפסגת המנעד הקולי הרחב שלה. המיתוס מספר כי קארי מחזיקה בשיא עולמי עבור התו הקולי הגבוה ביותר שהופק אי פעם מקול אנוש וכי היונק היחיד המסוגל להגיע לתו גבוה מזה הוא דולפין. מי שראה את קארי מופיעה, יודע כי כל אימת שהיא עולה אל קצה הטווח הקולי שלה, היא נאלצת לאטום אחת מאוזניה כדי לא לצאת מכלל שיווי קולי.

קארי באינטראקציה עם דולפינים



Daydream הוא אלבום שירי פופ פשוטים ושווים לכל נפש. הוא איננו מתיימר לבשר על פריצת דרך ואינו מעיד תמיד על מקוריות גדולה, אך הוא אלבום מלוטש, קליט ובהיר. אלבום של אנרגיות גבוהות וקצב מהנה. ואולי יותר מכל הוא הוכחה שמאחורי הפרצוף היפה והגוף המעורטל לרוב של קארי מסתתר לא מעט כישרון.


* מליסמה (melisma) – קבוצת תווים (notes) סביב גובה הצליל (pitch) המקורי המושרים בהברה קולית אחת.
שתף
אלבומים קשורים:

אמנים קשורים:
jay-z || madonna || puff daddy & the family || 

סגנונות נוספים:
Contemporary R&B | 

מה קורה פה?  | עזרה  | מדיניות השרת  | כתוב לנו  | site developed by me&him
our friends: tve.co.il  |  fisheye.co.il
כל הזכויות שמורות hasharat.co.il ©