הביתה, הביתה
     
כתבות | Live | לוח הופעות | ספיישלים | מגזין | כותבים | ז'אנרים | לייבלים | קישורים | ארכיון רשימת דיוור | ארכיון חדשות | FAQ | פולארויד | פורומים | RSS
       
מתוך: עברית
מאור כהן :: טוב לנו יחד
NMC, 1999    [אלבום]
האלבום הוקלט תחת השפעה עצומה של הסיקסטיז, מה שהביא ללחנים נהדרים, ביצועים נפלאים, הפקה ועיבודים מבושלים היטב, ויותר מכל – אלבום שקשה להיפרד ממנו לתקופת זמן ארוכה. האלבום נכנס מבחינתי לרשימת היצירות של מאור כהן, שמכילות בין היתר את הראשון של זקני צפת, תן לי שלאגר של זקני צפת והאלבום המדובר. הרבה בזכות הלחנים של מאור כהן, אך לא מעט קרדיט מגיע למפיק המוסיקלי והמעבד של האלבום המופלא הזה – פיטר רוט.
מאת: sonic_green בתאריך 23/09/04

קישוריקו
שתף

עוד מאותו סיגנון
שיר דויטש
זה לא הולך
לקרות
ערן צור
עיוור בלב ים
טאבו פלוס
החיים עושים
אנשים קשים,
רוצה להרגיש?
אחד חלקי אחד
אחד חלקי אחד
יהודית רביץ
עיר קטנה
אפרת בן צור
אפרת בן צור
חדשים על השרת
the cardigans
long gone
before
daylight
deathspell
omega

fas - ite,
maledicti, in
ignem
aeternum
the trees &
the bees

the trees &
the bees
נעם רותם
ברזל ואבנים
tammy
scheffer

wake up, fall
asleep
imani coppola
the black &
white album
 
ביקורת אקראית
הכה את השרת וקבל ביקורת אקראית ממבחר הביקורות בשרת.

לא כולנו מכירים את הכל, אבל לך תדע, אולי יצא לך שווה.

דירוג המבקר: 8.7    דירוג הגולשים: 8.4 (23 מדרגים)

להבהיר ניגודים
רוצים גם?
מאז שנפגשו מאור כהן ופיטר רוט, הם פשוט מאוהבים. בכל פרוייקט שמאור כהן עושה – הוא משתף את פיטר רוט איכשהו – בין אם זה בנגינה, הלחנה, טיפים, תמיכה נפשית או הפקה.
לזקני צפת, להקתו של מאור כהן שפעלה בחצי הראשון של שנות התשעים, הלחין פיטר את ''אם היה לי'' ביחד עם מאור כהן, והלחין וכתב ביחד עם יהלי סובול את ''תחכה'', מאלבומם הרביעי של הזקנים.

השניים היו חברים בלהקת הזבובים (יחד עם דן תורן, ג'נגו, אורן קפלן, יובל שפריר, אורי תכלת) שהוציאה אלבום אחד ומיוחד. מאז הפסקת הפעילות הסדירה של הלהקה (שחבריה עומדים על כך שהם לא מפורקים), הפיק פיטר רוט למאור כהן את טוב לנו יחד והופיע איתו כבאסיסט בסיבוב ההופעות שליווה את האלבום במשך כ-4 שנים, מצאתו (1999) ועד שהתמקד מאור כהן בהרכב הבליינים, והחליט שהופיע מספיק בסיבוב ההופעות הארוך הזה.

מאור כהן, סולן זקני צפת, רוקנ'רול בוי וליצן לא מאופר, היווה את הצלע השטותית והחביבה בזבובים, ובלט מאוד בהופעות הסופר-גרופ. פיטר רוט, נגן כלבו, גיטריסט (ובאסיסט לעיתים) מוניקה סקס ומתופף מלכת הפלקט, תרם לזבובים בנגינה על הבאס ובעיקר בקולות הרקע המשובחים שלו. מאור ופיטר לקחו את כל אלה וחיברו בניהם ליצירת תקליט ברוח טובה, סטייל סיקסטיז.
רוט התנסה לראשונה בהפקה ובעיבודים כשהיה אחד ממפיקי אלבומה של מלכת הפלקט (שבה תופף), ובאותה שנה גם הפיק את טוב לנו יחד של מאור כהן ואף היה האחראי על העיבודים המוזיקליים. לדבריו, הוא ישב בבית והכין לכל נגן בכל שיר את מה שהוא צריך לנגן. לאחר מכן הפיק רוט את אלבומו של קובי רכט – הרגע הנכון.

טוב לנו יחד הוקלט בהשפעה עצומה של הסיקטסטיז, מה שהביא ללחנים הנהדרים, ביצועים נפלאים, הפקה ועיבודים מבושלים היטב, ויותר מכל – אלבום שקשה להיפרד ממנו לתקופת זמן ארוכה.
האלבום מכיל כמה להיטים ("הכי יפה בעולם", "זה אני זה אתה", "מה ידוע על היום הזה"), השירים שמקבלים פחות אור זרקורים, ממלאים באלבום מקום חשוב ("היו ימים", "רוכבת") והשירים הבולטים, שכל חובב סיקסטיז עלול להתאהב בהם ("את עוד תראי", "כשאת באה").

פיטר רוט, שמנגן גיטרה באלבום, ותמיר שקולניק שמנגן בכמה שירים, נותנים המון אופי לאלבום, משהו שמשדר נינוחות ורוגע. עם זאת, סולו מלהיב של שקולניק בשיר ''אפור'' (שדי חורג מרוח האלבום לדעתי, אבל נפלא לכשעצמו), ודואט גיטרות בין השניים, אי שם בסוף ''כשאת באה'', (שיר שאני מסוגל לשמוע בלופים כמעט אינסופיים).
תפקיד חשוב גם לקלידים (ובמיוחד להאמונד) של טל שגב, שממלאים כמה שירים נוגים, כמו ''טוב לנו יחד'' (שהפך להמנון טלויזיוני של ערוץ 2 בזמנו, כשהיווה קטע מעבר לפרסומות), ''הכי יפה בעולם'' (אולי השיר הכי מזוהה עם מאור באלבום הזה, השיר שאולי כל בחורה מקווה שיום אחד הוא יוקדש לה),''חבר'ה'', ''היו ימים'' ו''רוכבת''.
אין הרבה אלבומים בקו הזה, לפחות לא בין אלו שנתקלתי בהם. לחנים וביצועים עליזים ושמחים לצד מילים עצובות.
''לא רוצה להיות איתי/ אהיה אז שוב לבדי/ ואחשוב עלינו עד הקיץ הבא'' (''את עוד תראי'')
''ואיך לחפש פתאום מישהי אחרת/ כשכל בחורה מזכירה לי – את לא חוזרת'' (''אני זוכר את הכל'')
''אל תשכחו למסור לי ד'ש/ בגשם שוב נודד עם כובע קש'' (''כובע קש'')


מאור כהן ותמיר שקולניק ברגע אינטימי



קשה שלא להתייחס לקטע הפסיכדלי הסוגר את האלבום – ''אבדו חיי'', שיר דיכאון שמסתתר מאחורי קול גבוה, מה שמאפיין את מאור כהן באלבומים האחרונים של זקני צפת. השיר עצמו, טקסטואלית, מסתיים מהר מאוד, אחרי שליש מהשיר - שאורכו 9 דקות. אבל אחריו באים קטעים מטורפים, מעניינים ופסיכדליים. זה מתחיל בקטע קולות הרמוני (בראבו לפיטר), ממשיך בדממה שמלווה ברעשים קלים ותעשייתיים, ממשיך בקטע קולות שמושמע ברוורס ונשמע מגניב לאללה. הקטע ממשיך להיות הזוי יותר ויותר כשהוא מגיע לקטע תופים-באס-גיטרות מלוכלך והופך למחרוזת שירי שטות בנוסחים שונים ומשונים, החל משירה בציבור, מזרחית, תנ''כית, שירי ילדים עם גסויות מבוישות שתמיד מעלות חיוך. הסוף המוחלט של האלבום מסתיים במין בכי שקט שכזה, לא ברור בדיוק מה זה.

האלבום מהווה, מבחינתי, אחת מהיצירות של מאור כהן, כשהראשון של זקני צפת ותן לי שלאגר מצטרפים אליו. הרבה בזכות הלחנים של מאור כהן, אך לא מעט קרדיט מגיע למפיק המוסיקלי והמעבד של האלבום המופלא הזה – פיטר רוט, הבחור שמעלה כל אלבום בו הוא משתתף בדרגה וחצי מעלה, ומוציא בקרוב אלבום בכורה.

אגב, התמונה שבחזית האלבום נראית כמו תמונת פספורט שמישהו עשה בתחנה המרכזית באחת המכונות שם, מה שאולי נותן תחושה לפשטות המכוונת של האלבום הזה. בתמונה מאור כהן נראה בדיוק ההיפך מליצן החצר, קצת מלנכולי אולי. אבל, במחשבה שניה, את העובדה הזאת ניתן להסיק מהטקסטים המסתתרים היטב מאחורי הלחנים המחייכים.
יכול להיות שזה מה שעושה את האלבום הזה כל כך טוב – אתה נהנה כל כך מהלחנים ומהביצועים, ומצד שני, המילים נוגעות בך איפה שרגיש לך. אני לא יודע מה איתכם, אבל אני אוהב שמילים נוגעות לי ברגש, כי כמו שחמי אמר ''הו, מלנכוליה, את אהובתי''.


חיית במות. מאור כהן



לדעתי האישית, פיטר השקיע באלבום הזה את כל מה שהוא יכול היה להשקיע, מהסיבה הפשוטה שפיטר פשוט מעריץ את כל מה שמאור עושה ועשה, ושמעתי אותו כמה פעמים אומר שמאור כהן מבחינתו הוא הגדול מכולם בארץ. לדעתי הוא גם צודק. מאור כהן, חיית הבמות הכי גדולה שראיתי (ואנשים שראו הרבה יותר ממני מעידים שהוא חיית הבמות הגדולה בארץ מאז ומעולם), עושה את המוזיקה כמו שהוא אוהב ורוצה בלי להתחשב במה יחשבו בחוץ, ובמיוחד מה יחשבו בתקשורת.
הראשון של זקני צפת היה מאסטרפיס של ממש, דבר שלא נשמע בארץ לפני כן, והאמת היא שגם לאחריו לא היה אף אלבום שדומה לו ויכול להגיע לרמה שלו. תן לי שלאגר ותן לי שלאגר 2 היו שני אלבומים שנודדים בין מיינסטרים לאלטרנטיב, ומאופיינים בהפקה לא זוהרת מדי (לא כמו הבליינים, לפחות) ואפילו דלה, אבל את הקסם אפשר למצוא בכל אחד מהם.
מאור כהן הוא אולי הרוקר עם הביצים הכי גדולות בארץ, בגלל זה הוא כזה גדול. טוב, וגם בגלל שהוא גאון.


תודה לניר אורן על הצילום האחרון, קישור לגלריה שלו מצד ימין
שתף

מה קורה פה?  | עזרה  | מדיניות השרת  | כתוב לנו  | site developed by me&him
our friends: tve.co.il  |  fisheye.co.il
כל הזכויות שמורות hasharat.co.il ©