הביתה, הביתה
     
כתבות | Live | לוח הופעות | ספיישלים | מגזין | כותבים | ז'אנרים | לייבלים | קישורים | ארכיון רשימת דיוור | ארכיון חדשות | FAQ | פולארויד | פורומים | RSS
       
מתוך: Rock
yehuda ledgley :: a view from here
fact, 2004    [אלבום]
וכך, בשיא האדישות, לדג'לי מערבב לו עברית ואנגלית בחינניות שלא נראתה כמותה בארץ למיטב זכרוני הקלוקל. דווקא דרך שירתו בשפת הקודש של צפון-אמריקאי כלדג'לי, העברית מפסיקה להשמע מגושמת ונוקשה, ופורשת כנפיים. החופש הזה שהיא קיבלה דרכו, הבחירה המודעת שלו לשיר ולהשתמש בה, לגעת ולהרפות כרצונו, הופכת את האלבום הזה למיוחד במינו
מאת: שני בתאריך 15/12/04

קישוריקו
שתף

עוד מאותו סיגנון
matt elliott
drinking
songs
boy kill boy
civilian
the country
teasers

destroy all
human life
bergraven
doedsvisioner
portishead
portishead
gong
magick
brother
חדשים על השרת
the cardigans
long gone
before
daylight
deathspell
omega

fas - ite,
maledicti, in
ignem
aeternum
the trees &
the bees

the trees &
the bees
נעם רותם
ברזל ואבנים
tammy
scheffer

wake up, fall
asleep
imani coppola
the black &
white album
 
ביקורת אקראית
הכה את השרת וקבל ביקורת אקראית ממבחר הביקורות בשרת.

לא כולנו מכירים את הכל, אבל לך תדע, אולי יצא לך שווה.

דירוג המבקר: 0    דירוג הגולשים: 9.4 (8 מדרגים)

רוצים גם?
ערטילאיזם:
המנהג לתבל את חיי היומיום באיזכורים מעורפלים (סרטים נשכחים, כוכבי טלוויזיה מתים, ספרים לא פופלאריים, ארצות שנמחקו מהגלובוס וכו') כאמצעי תת-הכרתי להתגנדרות בהשכלה ולהתנגדות לתרבות ההמונים.


אי שם בשנתי הראשונה ללימודים הייתי חולה. היה זה חורף, והייתי לבד. שותפיי דאז היו בחורה שסבתה נוהגת לצעוק עליה בפרסית וידידה הדוחה בן ה-35 פלוס שנהג להרצות לי על אקזיסטנציאליזם בעודו מטגן כנפיים ברוטב צ'ילי, שותה יין ומזיין בחורות שפגש ב''מנזר''. אז הייתי חולה, וחיפשתי ספר שעוד לא קראתי כדי לשכיח את מחושיי הרבים. על מדפו של האקזיסטנציאליסט עמד לו ''דור X'' של דאגלס קופלנד. החלטתי למלא את החור בהשכלתי וגמעתי את הספר בכמה שעות עמוסות טישו אך מחויכות להפליא.
אותו חיוך שנמרח על שפתיי כשהאזנתי לראשונה ל-A View From Here של יהודה לדג'לי.

לדג'לי, בדיוק כמו קופלנד, נולד בקנדה באותו עשור שבין 1960 ל-1970 (קופלנד בתחילתו ולדג'לי בסופו), ועלה לארץ בשנות ה-20 לחייו (קופלנד לא). פרטי הביוגרפיה שלו כוללים כמה שנות התבוללות בעדה החרדית, והתנתקות ממנה על מנת לחזור ולעסוק באהבתו הגדולה – המוסיקה. לשם כך התכנס בדירה בירושלים והקליט על טייפ ארבעה ערוצים את שיריו, כשהוא מלווה בגיטרה אקוסטית בלבד.


נוסטלגיה אולטרה קצרת-מועד:
געגועים לעבר המאוד קרוב. ''בחיי, המצב בעולם נראה כל כך הרבה יותר טוב בשבוע שעבר.''


ההשפעות מפורשות: ג'ון לנון, ניק דרייק, קורט קוביין, אליוט סמית', אוזי אוסבורן - כולם מוזכרים בשמם בשירים של לדג'לי. או כפי שהוא מציג אותם: ''האחים שלי'', אולי מעיד יותר מכל עד כמה משויך האמן הכל כך לא ישראלי הזה לאותה הוויה מוסיקלית שאיננה מכאן. אקצין ואומר שלעיתים לדג'לי נשמע כאילו נקטף מדירה סיאטלית אפופת סמים קלים וגיטרות עם מדבקות ''פורטלנד - עיר השושנים''. במובן הזה, האזנה לאלבומו היא בהחלט עליה על טיל נוסטלגי היישר אל אותו עשור שאנו נזכרים בו בערגה כפסקולו של שנות נעורנו האבודות. ואז, בדיוק כשהתחלנו להרגיש בנוח עם הטריפ הנוסטלגי שלנו, הוא מתחיל לשיר בעברית.


התפלפלות מוסיקלית (באנגלית: Musical Hairsplitting):
נטיה חולנית לסווג מוסיקה ומוסיקאים לקטגוריות קטנוניות: '''הנקניקיות הוינאיות' הן דוגמא טובה להכלאה של אסיד פולק לבן עם מקצבי סקא.''


וכך, בשיא האדישות, לדג'לי מערבב לו עברית ואנגלית בחינניות שלא נראתה כמותה בארץ למיטב זכרוני הקלוקל: ''אין לי מחשב, אין בו טמבלוויזיה. אבל יש לי כמה ספרים אם את רוצה לקרוא אותם, they’re on the shelve'', הוא שר ב''אחים שלי'', במבטא אמריקאי שובה לב, ומיד מפורר את כל חומות הציניות שבניתי כה בקפידה. ''היי מו-תק, ליי-אן את הולייכת'' – דווקא דרך שירתו בשפת הקודש של צפון-אמריקאי כלדג'לי, העברית מפסיקה להשמע מגושמת ונוקשה, ופורשת כנפיים. דווקא החופש הזה שהיא קיבלה דרכו, הבחירה המודעת שלו לשיר ולהשתמש בה, לגעת ולהרפות כרצונו, הופכת את האלבום הזה למיוחד במינו.

המילים נעות בין שטותינקיות נוסח ''תעביר ת'ג'וינט'' ובין רגעים מרגשים ונוגעים. לדג'לי מוצלח במיוחד מבחינה לירית בשיר האהבה ל-4 Track שלו – MT400 של ימאהה, שהופיע גם באוסף הבייסמנט בגיליון השלישי של המגזין העיוור, בו הוא מצהיר שמחשבי מקינטוש הם יותר מדי ''פאקינג היי טק'' בשבילו, ומקנח במשפט המבריק
“Fuck, if I had more alcohol I’d be in my element”. דומה כי לדג'לי (בדומה להדרה לוין-ארדי למשל) הוא מסוג האנשים שמאלתרים מילים תוך כדי כתיבת שיר, ותכונה זו רק מוסיפה לתחושת הקלילות הכיפית של האלבום.

מבחינה מוסיקלית, האלבום הוא אלבום גיטרות מובהק, אין תופים מאסיביים או בס באף אחד מהשירים, רק שכבות של גיטרה אקוסטית וחשמלית. הלחנים כובשים אך פשוטים, ובכלל, הגישה היא ביתית ודלת אמצעים.


אנדר-דוגיות:
הנטייה לצדד כמעט בלי יוצא מהכלל באנדר-דוג בכל מצב נתון. הביטוי הצרכני של תכונה זו הוא קניית מוצרים פחות מוצלחים או ''עצובים'': ''אני יודעת שהנקניקיות האלה הן התקף לב על חוט, אבל הן נראו כל כך עצובות ליד המאכלים היאפיים האחרים, עד שפשוט הייתי מוכרחה לקנות אותן.''


אותן צניעות ופשטות מאפיינות את שאר ההיבטים של האלבום. העטיפה מעשה ידיו של לדג'לי, מעין קולאז' גזירי אותיות, מפות, דמויות היסטוריות וחייזרים – הכל כאן הוא Home Made, ולא במובן של מאפיות פלצניות בשנקין. חוסר היומרה הכה חסר בחיי התרבות שלנו מגיע כאן על מגש כה כנה עד שקשה כמעט לעכלו. בפשטות אומר, שזהו פשוט אלבום שעושה כל כך הרבה טוב, שההילה הטובה העוטפת אותו מכלה מאות אלפי פוזות של אמנים אחרים שכל כך מנסים להשמע ''כמו'' או להיות מיוחדים/מגניבים/עכשויים. בתקווה שהשתכנעם, גשו לאתר של הבייסמנט והורידו את המתנה הניתנת בחינם (כן, בחינם! ללא כסף! איזה קונספט מהפכני!) שנקראת A View From Here.
חייכם אולי לא ישתנו, אבל אולי תזכרו קצת למה אתם אוהבים מוסיקה.




* ההגדרות כולן לקוחות מ''דור X – מעשיות לתרבות מואצת'' / דאגלס קופלנד, בתרגום שרית פרקול, הוצאת בבל.

תודה ליונתן החדש.
שתף
אלבומים קשורים:
hadara levin areddy :: king o |||

אמנים קשורים:
hadara levin areddy || elliott smith || morphlexis || 

סגנונות נוספים:
Singer Songwriter | 

מה קורה פה?  | עזרה  | מדיניות השרת  | כתוב לנו  | site developed by me&him
our friends: tve.co.il  |  fisheye.co.il
כל הזכויות שמורות hasharat.co.il ©