הביתה, הביתה
     
כתבות | Live | לוח הופעות | ספיישלים | מגזין | כותבים | ז'אנרים | לייבלים | קישורים | ארכיון רשימת דיוור | ארכיון חדשות | FAQ | פולארויד | פורומים | RSS
       
מתוך: Blues\R&B
freddy king :: Blues Guitar Hero : The influential early sessions
ace, 1993    [אוסף]
קינג שילב בין הטקסס בלוז לשיקגו בלוז בשלב בו אחרים לא כל כך חשבו על זה. כיליד טקסס הוא הושפע מאוד מהאמנים שהגיעו מטקסס ומהמוזיקה שנוגנה שם, ומצד שני פעל בשיקגו ואף היה נגן אולפן ב-Chess בסוף שנות ה-50', לפני שפרץ. פרדי קינג הוא גם בין היחידים שלקחו - בנוסף לידע שלהם במוזיקה שחורה - שיעורים במוזיקה קלאסית, והדבר מתבטא היטב ברפרטואר שלו.
מאת: בלוז בתאריך 30/12/04

קישוריקו
שתף

עוד מאותו סיגנון
hemi and the
ruderunners

saturday
night at the
cinematheque
otis redding
otis blue
martin luther
rebel soul
music
mark sultan
The Sultanic
Verses
the doors
la woman
דייויד ברוזה
night dawn:
the
unpublished
poetry of
townes van
zandt
חדשים על השרת
the cardigans
long gone
before
daylight
deathspell
omega

fas - ite,
maledicti, in
ignem
aeternum
the trees &
the bees

the trees &
the bees
נעם רותם
ברזל ואבנים
tammy
scheffer

wake up, fall
asleep
imani coppola
the black &
white album
 
ביקורת אקראית
הכה את השרת וקבל ביקורת אקראית ממבחר הביקורות בשרת.

לא כולנו מכירים את הכל, אבל לך תדע, אולי יצא לך שווה.

דירוג המבקר: 9    דירוג הגולשים: 0 (0 מדרגים)

אנדרדוג בלוז
רוצים גם?
אם היה דבר כזה בזמנו , תואר של תגלית השנה בבלוז לשנת 1961, פרדי קינג היה ככל הנראה ראוי לזכות בו. מאז סוף 1960, כשחתם עם חברת King/Federal ועד 1966, כשסיים את ההתקשרות עימם, פרדי קינג יצר מוזיקה שהיא גם ייחודית בעולם הבלוז, וגם משפיעה מאוד על הרוק, הבלוז, והבלוז-רוק. השיר המצליח הראשון שלו בסוף 1960, ''You’ve Got To Love Her With A Feeling'', פתח בפניו את הדלתות הראשונות, והלהיט הגדול ''Hideaway'' איפשר לו לעשות כמעט מה שהוא רוצה בשנת הפריחה שלו, 1961.

התקופה היתה תקופה קשה לבלוז. הרוקנ'רול והסול כבר היו פופולאריים ביותר החל מאמצע שנות ה-50', כך שבמצעד ה-R&B שמשקף את הרגלי צריכת המוזיקה של האפרו-אמריקאים, אמני הבלוז היו צריכים להתמודד עם אמנים בעלי שם ענק כמו ג'יימס בראון, Little Richard, Sam Cooke וכיו''ב. לא ממש פשוט, כאשר הללו באים עם מוזיקה חדשה, והבלוז הישן מתקשה לייצר צליל חדש שיתחרה בצלילים המודרניים הללו. וזו גם לא היתה הגישה. דווקא אלו שקיבלו במה היו זמרים מוכרים ובעלי שם עוד משנות ה-50 כמו Muddy Waters, האולין וולף וכדומה, וגם בטקסס בלוז אמנים כמו BB King שלטו. תעשיית הבלוז היתה כבר בנויה והכל נראה אותו הדבר. אמנם אמני הבלוז הוותיקים היו יצירתיים ושינו וכתבו, אבל לרוב מדובר יותר בניואנסים מאשר מהפכנות, ולצעירים כמו פרדי קינג הייתה פחות אפשרות להצליח. להוסיף על הצרות של פרדי קינג ועמיתיו הצעירים, באותה תקופה מתחיל טרנד חדש שנקרא American Folk-Blues, שבנוי בכלל על מוזיקה אקוסטית שמתאימה יותר לשנות ה-30' מאשר למוזיקה שהיתה לפרדי קינג בראש.

די במפתיע, פרדי קינג כן הצליח יחסית, במיוחד בשנת השיא 1961. קינג שילב בין הטקסס בלוז לשיקגו בלוז בשלב בו אחרים לא כל כך חשבו על זה. כיליד טקסס הוא הושפע מאוד מהאמנים שהגיעו מטקסס ומהמוזיקה שנוגנה שם, ומצד שני פעל בשיקגו ואף היה נגן אולפן ב-Chess בסוף שנות ה-50', לפני שפרץ. פרדי קינג הוא גם בין היחידים שלקחו - בנוסף לידע שלהם במוזיקה שחורה - שיעורים במוזיקה קלאסית, והדבר מתבטא היטב ברפרטואר שלו. הקטעים האינסטרומנטליים שלו, כמו :San-Ho-Zay: ו-''Hideaway'' היוו את הבסיס העיקרי לפריצה שלו. הם הושמעו ברחבות הריקודים לצד הלהיטים של ענקי הסול והרוקנ'רול של התקופה.

פרדי קינג מוזכר לעיתים כאחד מ''שלושת הקינגים'', שלישייה שכוללת גם את Albert King ו-B.B. King. פעמים אחרות הוא מוזכר בסמיכות לאמנים צעירים מהתקופה, Buddy Guy, Magic Sam, Otis Rush. מבחינה מוזיקלית, לא בטוח שהוא שייך אף לאחת מהקבוצות.

עיקר הביקורת על פרדי קינג היא שהוא לא היה ממש אשף גיטרה כמו האחרים, ותלונות אחרות הן שלא היה זמר מקצועי כמו חלק מהאחרים. הדבר נובע מכך שפרדי קינג לא היה יורה צרורות, הוא לא היה מנגן אפילו תו אחד מיותר. המוזיקה שלו נשמעת כמו יצירה קלאסית, הכל מדויק וחותך כמו סכין, אין מצב שהגיטרה נשמעת יותר מדי, ולמעשה הוא יוצר אצל המאזין רצון לעוד מהגיטרה, בכך שהוא מפיק ממינימום את המקסימום. לא קשה להבין מדוע פרדי קינג הפך להיות חביב ביותר על נגני גיטרה, התווים שלו לעיתים בודדים ובכל זאת בעלי עומק ועוצמה, מה שנותן לנגנים רצון להעשיר את הרפרטואר שלהם בשיטה של פרדי קינג, להפיק מקסימום ממינימום. בשיר ''Have You Ever Loved A Woman'', למשל, אפשר לראות שפרדי קינג למעשה מנגן בין שורת שירה לאחרת משהו שנשמע כמו חזרה על אותם שלושה תווים. צריך לשמוע בשביל להבין כמה עוצמה טמונה בכך. אולי בגלל זה אריק קלפטון כיסה את השיר הזה. מאוחר יותר בשיר, פרדי קינג, אחרי שהרעיב את המאזין לגיטרה שלו, נכנס בקטע סולו יפה. שוב, לא קטע השתוללות, קטע מחושב, אבל עם ריכוז של גיטרה.

קינג מנצל גם את הידע הכפול שלו בשני הסגנונות המוזיקליים בשביל לצאת מההקשר של הבלוז לכיוונים של סול, רוקנ'רול, ולמעשה הוא אולי אחד הרוקיסטים הראשונים שיצאו מתחום הרוקנ'רול אם לא הראשון שבהם, ואולי אפשר לראות בו אפילו סממנים של רוק מתקדם.

באמצע שנות ה-60', כשהרוק החל לפרוח בה בשעה שמוזיקת הריקודים של שנות ה-50' ותחילת ה-60' ננטשה, פרדי קינג בלט פחות. מאידך, ההשפעה שלו על הרוק היתה גדולה מאוד ואמנים רבים ניצלו את הרעיונות שלו ואת המוזיקה שלו.

בדיסק, Ace עשו דבר נכון. הם אמרו דבר פשוט, אם ההשפעה של פרדי קינג על ההיסטוריה גלומה בלהיטים הגדולים שלו מהשנים 1960-1964, למה שלא נארוז אותם לדיסק עם 24 רצועות, 7 הקטעים האינסטרומנטליים הכי טובים שלו, כמה מהבלוזים העמוקים, הטובים והמשפיעים ביותר שלו, עוד כמה נגיעות ברוקנ'רול ובסול, ונמכור את זה. פשוט, אבל חכם. והתוצאה היא דיסק שהוא די ייחודי לטעמי בבלוז ובמוזיקה בכלל. פרדי קינג השתמש הרבה מאוד בראש, ולא רק בלב, וידע היטב מה הוא עושה, וגם השאיר אחריו מורשת והשפעות רבות. ב-1974, והוא בן 42 שנים, פרדי קינג נפטר מדום לב.
שתף
אלבומים קשורים:
howling wolf :: his best |||

אמנים קשורים:

סגנונות נוספים:
Guitar Blues | Blues | 

מה קורה פה?  | עזרה  | מדיניות השרת  | כתוב לנו  | site developed by me&him
our friends: tve.co.il  |  fisheye.co.il
כל הזכויות שמורות hasharat.co.il ©