הביתה, הביתה
     
כתבות | Live | לוח הופעות | ספיישלים | מגזין | כותבים | ז'אנרים | לייבלים | קישורים | ארכיון רשימת דיוור | ארכיון חדשות | FAQ | פולארויד | פורומים | RSS
       
מתוך: Rock
the strawbs :: just a collection of antiques and curious
a&m, 1970    [אלבום]
בשני האלבומים הראשונים כללה הלהקה למעשה רק את קאזינס והופר עם כמה נגני אולפן מזדמנים. המוסיקה היתה מוסיקת פולק פסיכדלית, מהמשובחות שנוצרו אי-פעם, אבל אז מעטים ידעו על כך. כשקאזינס קרא לוויקמן כדי להקים איתו הרכב של להקת רוק אמיתית, עם יחידת קצב וקלידים אלקטרוניים, היה ברור שהכשרון הגדול של כל המרכיבים יצא לאור
מאת: יקי אשכנזי בתאריך 04/02/05

קישוריקו
שתף

עוד מאותו סיגנון
the
descendents

milo goes to
college
rodrigo y
gabriela

rodrigo y
gabriela
keren ann
la biographie
de luka
philipsen
amir perry
no wonder
it’s dark
swans
soundtracks
for the blind
the delgados
domestiques
חדשים על השרת
the cardigans
long gone
before
daylight
deathspell
omega

fas - ite,
maledicti, in
ignem
aeternum
the trees &
the bees

the trees &
the bees
נעם רותם
ברזל ואבנים
tammy
scheffer

wake up, fall
asleep
imani coppola
the black &
white album
 
ביקורת אקראית
הכה את השרת וקבל ביקורת אקראית ממבחר הביקורות בשרת.

לא כולנו מכירים את הכל, אבל לך תדע, אולי יצא לך שווה.

דירוג המבקר: 0    דירוג הגולשים: 8.8 (6 מדרגים)

לבן, בלונדיני, עם פסנתר שחור
רוצים גם?
הוא היה נער בלונדיני מחוצ´קן עם טמפרמנט מפחיד. אחרי שנפלט כמעט מכל מסגרת והסתובב במועדונים זולים בהם ניגן על פסנתר, בעיקר מוזיקת ג´אז, קרא לו דייב קאזינס לנגן פסנתר עם The Strawbs בשני שירים באלבום Dragonfly. הוא היה בסך הכול בן 20 כשיחד עם קאזינס, טוני הופר ולינדסי קופר ניגן בשיר ''Till the Sun come shining through'', שצולם בפאב לונדוני עשן לתכנית נידחת ב-BBC. לא רבים שמו לב לכשרון של הנער הצעיר, אבל ב-1970 בא המהפך. קאזינס צירף את Rick Hudson אשר על כלי ההקשה ואת John Ford אשר על הבאס, שניהם מלהקת פסיכדליה בלתי מצליחה בעליל בשם The Velvet Opera, וביקש מוויקמן להצטרף באופן קבוע להרכב.

בשני האלבומים הראשונים כללה הלהקה למעשה רק את קאזינס והופר עם כמה נגני אולפן מזדמנים. המוסיקה היתה מוסיקת פולק פסיכדלית, מהמשובחות שנוצרו אי-פעם, אבל אז מעטים ידעו על כך. כשקאזינס קרא לוויקמן כדי להקים איתו הרכב של להקת רוק אמיתית, עם יחידת קצב וקלידים אלקטרוניים, היה ברור שהכשרון הגדול של כל המרכיבים יצא לאור. ההופעה התקיימה באולם אליזבת´ הול בלונדון, והונצחה באלבום שנשא את השם Just a Collection of Antiques and Curious. עטיפת האלבום מרמזת על אופיו: מוסיקה בארוקית, פולקית-אקוסטית, אבל עם תבלין רוקיסטי בדמות הבאס האגרסיבי של ג´ון פורד, שבהעדר מערכת תופים קונבנציונאלית נשמע דומיננטי מאד – ועם גולת הכותרת: נער בלונדיני בן 21 מנגן על האמונד, פסנתר וצ´מבלו, ונותן לחוויה הפולקית הזו גוון בארוקי-קלאסי ואפילו, פה ושם, תבליני ג´אז שיוצרים אלבום מגוון ביותר. ריק האדסון, המתופף, לא מתופף כאמור באלבום הזה... הוא שר, מנגן בסיטאר ומקיש על קונגאס ותוף סנר. נראה שהתוספת שלו באלבום היא בעיקר התבלינים המזרחיים שהוא מספק לעיבודים (כאן, ובמיוחד באלבום הבא From the Witchwood).

האלבום נפתח בשיר ''Martin Luther King´s Dream'', בו וויקמן עדיין מצטנע ברקע עם האמונד מאוד עדין ומלטף ודייב קאזינס מתבלט בשירה רגישה, עם ליווי קולי מקסים של שאר חברי הלהקה, תוך שהוא פורט על גיטרת שנים עשר המיתרים שלו. הטקסט פשוט אך לא פשטני:

''Speak only with your voices
And not the sword
Listen to your leaders
And the words of the Lord''


הקטע הבא, ''The Antique Suite'', הוא קטע הנושא של האלבום והניסיון הראשון של הלהקה לייצר יצירה רבת שכבות וחלקים. כאן מתחיל הבלונדיני המחוצ´קן לעבוד ולהסביר לכולם איך הוא הגיע לאן שהוא הגיע (לאן בעצם הוא הגיע?). מדובר ביצירה שיש בה ארבע סצנות שונות לחלוטין אחת מן השנייה, ובכל אחת מהן מתבלט חבר אחר של הלהקה. הקטע הראשון מנוגן בקצב של מארש, כשוויקמן מפלרטט עם הצ´מבלו בסולמות בארוקיים עולים ויורדים לקצב תוף הסנר של ריק האדסון. הקטע השני מושר על ידי טוני הופר, שיש לו קול של נער מקהלה, לעומת קול הצפרדע של קאזינס. הקטע השלישי הוא פסיכדליה מטורפת של קאזינס. אני לא יודע מה הוא לקח באותו זמן (אם כי יודעי דבר טוענים שקאזינס וחבורתו היו אלופי לונדון בשתייה ולא בהכרח בהסנפה – ולראיה, אישפוזיו התכופים של ריק וויקמן במחלקות הפנימיות של מיטב בתי החולים הלונדוניים). המילים מופרעות לחלוטין. הנה, קחו את זה כדוגמא:

''The choirboy´s cassock hanging on the hook behind the door
The wooden box in which he kept his cross
The Coronation teapot that his mother always used
Helps to bring about a sense of loss.''



הקטע הרביעי והאחרון מביא את כל החבורה (בלי וויקמן) לקדמת הבמה, בשירת אה-קפלה נהדרת בו נחשפת ההרמוניה הקולית הייחודית של ההרכב הזה. כל הארבעה, קאזינס, הופר, פורד והאדסון הם זמרים בחסד, כשכל אחד מזמר בעצמו. כשכל הארבעה עושים זאת יחדיו, אני מתקשה לחשוב על להקה אחרת (אולי Gentle Giant) שהייתה מסוגלת להפיק הרמוניה שכזו. הופר שר שם בקטעי הסולו מילים לא מחייבות (בכלל, המילים שחיבר טוני הופר, כאן ובאלבומים קודמים ומאוחרים, עסקו בהווי הלונדוני של ערב מלחמת העולם הראשונה, בחוויות משפחתיות בורגניות בין שתי מלחמות עולם ובאהבות שלא באו על סיפוקן. בין היתר הוא מספר בשיר הזה על המגורים עם אמא – בריטי פולני של ממש!). אבל גולת הכותרת של הקטע הזה שוב קשורה בבחור הצעיר שנשאר לשבת כשכולם התקדמו לבמה. לא שהוא היה ביישן או משהו, נהפוך הוא (כפי שנראה תיכף), אלא שהוא עסוק בעיטור השירה של הופר ושל הקפלה בנגינה מהפנטת על פסנתר אקוסטי – מסלסל את נשמתו הבלונדינית ומכין אותנו אל הקטע שבאמת הקפיץ אותו מדרגה. הקטע השלישי באלבום, נקרא ''Temperament of Mind'' והוא באמת מבטא את הטמפרמנט של מוחו האקסטרווגנטי של הבלונדיני עם הפסנתר השחור. הבחור מרביץ כאן סולו מטורף של ארבע דקות, שמהווה פרולוג למה שוויקמן עשה בקריירית הסולו שלו. קטעים וירטואוזים שמהווים קולאז´ מיצירות שונות ומזמנים שונים. הוא קופץ מבאך לגרשווין בצורה כל-כך טבעית, מפלרטט עם מקצבים של בוסה-נובה ומערבב אותם עם בלוז דרומי – פשוט טירוף מוחלט. כשהבחור מרביץ את ההקשה האחרונה שלו על הפסנתר – הקהל, שעד אז מחא כפיים בנימוס בריטי מוקצן, פשוט יוצא מדעתו: שריקות, דפיקות ושאר מרעין בישין. הבלונדיני המחוצ´קן קנה את עולמו בארבע דקות. למחרת הקונצרט, עיתוני המוסיקה שפעו שבחים לבחור הצעיר שהיה מוכר עד אז בעיקר למנהלי אולפני מוסיקה שוליים בלונדון. זמרים חשובים כמו דיוויד בואי (שהכירו קודם לכן, יש להודות), קאט סטיבנס, אלטון ג´ון, ראלף מקטל, לו ריד, אל סטיוארט ולהקות כמו טי רקס ובלאק סבאת´ הזמינו אותו לנגן באלבומים שלהם.

הצד השני של האלבום נפתח בשיר ''Fingertips'' של קאזינס. קטע קצר והומוריסטי, שבו מתגלה כשרונו של המתופף ריק האדסון כנגן סיטאר מוכשר ביותר. הקטע הוא פסיכדלי למדי, עם נגיעות האריסוניות ועם מילים שהצנזור שלנו לא ירשה לי לצטט. אומר רק שהקאמה סוטרה היה מסמיק ליד השיר הזה...

השיר הבא, ''A Song Of A Sad Little Girl'', הוא הקצפת של האלבום הזה. קאזינס בשירה מלטפת ומטרפת, וויקמן עם הפסנתר הענוג, והמילים של קאזינס... הנה אחד הבתים לדוגמא:

''You gently kiss her forehead
And from the room you creep
But you linger in the doorway
As she whimpers in her sleep
Her cheeks are flushed like sunset
And her head´s an open fire
All night she turns and tosses
As her temperature gets higher''


הקטע האחרון באלבום, שמשתרע על פני כמעט 8 דקות, “Where Is This Dream Of Your Youth'', הוא מפגן וירטואוזי עוצר נשימה של ג´ון פורד על הבאס ושל וויקמן על ההאמונד. זו יצירה פרוגרסיבית שמבשרת במידה מסוימת את דרכה של הלהקה בעתיד. נדמה לי שהקטע הזה, עם הריפים המטורפים של וויקמן, השפיע מאד גם על היצירה של ריק הצעיר. מי שמכיר את האלבום ''ששת הנשים של הנרי השמיני'', שהוא קולאז´ של קטעים מודבקים ושומע את הקטע המדובר כאן, לא יכול שלא לזהות דמיון רב בקטעים שמנגן האשף.


לא אמורה להיות לנו הופעה עכשיו?



למהדורת הדיסק נוספו שלושה קטעי בונוס שעל אחד מהם הייתי מוותר - ''The Vision Of The Lady Of The Lake'' – לא בגלל שהשיר לא טוב: מדובר בייצירה של קאזינס, הוא וגיטרה לבד, שנמרחת על פני 12 דקות. השיר הושר גם באלבום הקודם של הסטרובס, Dragonfly, בגירסא קצת יותר קצרה. מדובר בפואמה (שלא לומר מסה) של קאזינס, בה הוא מתגלה במיטבו כמשורר (דילן הבריטי כבר אמרנו?) אבל הלחן מונוטוני מאד ומתיש למדי. נדמה לי שהקראת השיר בערב שירה על ידי ריצ´ארד ברטון, או אפילו על-ידי קאזינס עצמו, היה עושה עמו חסד...

שני הקטעים הנוספים חביבים למדי, ''We´ll Meet Again Sometime'' – שיר שכתב קאזינס ומבצע טוני הופר, שיר פולקי נעים עם ליווי סולידי של וויקמן על האורגן. השיר בוצע שנתיים אחר-כך על ידי קאזינס באלבום הסולו שלו באופן מרשים יותר, לטעמי.

זהו אלבום עמוס כל-טוב שלא זכה לכבוד הראוי לו. אז הנה הענקתי לו כמה נקודות זכות והבאתי אותו לתודעת חובבי הרוק, אלה שלא ידעו את דייב, טוני, ריצ´ארד, ג´ון והבלונדיני עם הפסנתר השחור. כאן התחיל הבחור את מסעו המופלא אל Yes ואל ההפקות הבומבאסטיות ברויאל אלברט הול.
שתף
אלבומים קשורים:
the strawbs :: grave new world |||

אמנים קשורים:

סגנונות נוספים:
Progressive Rock | Folk Rock | 

מה קורה פה?  | עזרה  | מדיניות השרת  | כתוב לנו  | site developed by me&him
our friends: tve.co.il  |  fisheye.co.il
כל הזכויות שמורות hasharat.co.il ©